Drentse CDA en VVD willen onderzoek naar verdubbeling N34

De CDA- en VVD-Statenfracties willen in een motie aandringen op een onderzoek naar de mogelijke verdubbeling van de weg Emmen – Groningen (N34). Inmiddels hebben ook de PVV, Sterk Lokaal en 50PLUS aangegeven zo’n motie te willen steunen. Verdubbeling van de N34 vormt een belangrijk onderdeel van een uitgebreid onderzoek naar verhoging van de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid in Noord-Nederland.

Qua verkeersveiligheid is er nog veel te winnen. Ondanks vele maatregelen gebeuren er op de N34 nog relatief veel ongelukken. Bovendien vormen de rotonde bij Gieten en de aansluiting op de A28 nog steeds grote knelpunten. Volgens CDA en VVD zit er in het financiële meerjarenperspectief van de Provincie Drenthe voldoende ruimte om te investeren. Een mogelijke verdubbeling is ook van groot belang voor een betere bereikbaarheid, leefbaarheid en vitaliteit van het Drentse platteland.

Volgens de motie gaat niet alleen de N34 onderzocht worden. Ook andere knelpunten in het Noorden moeten in beeld worden gebracht. De totale mobiliteitsproblematiek in Groningen en Drenthe zou onderwerp moeten worden van onderzoek. Ook andere stakeholders kunnen daarin mee worden genomen. Op deze manier kan de problematiek op de gezamenlijke lobby-agenda van zowel Groningen als Drenthe worden geplaatst.