Ruim 140 bezoekers bij Robotisering in de Zorg

Op maandag 5 september jl. organiseerde het nieuwe VVD-netwerk DigiZorg 2015 een thema-avond over Robotisering in de Zorg. In het Isala Zorgcentrum in Meppel. Daar waren maar liefst 140 belangstellenden op af gekomen: zorgmedewerkers, bestuurders, gemeenteraadsleden, wethouders en zelfs 2 VVD Tweede Kamerleden. Leendert de Lange als spreker en Erik Ziengs als Liberale Drent in het Parlement.

De Ster van de Avond was ongetwijfeld Pepper, de robot. Al bleef zijn bijdrage beperkt tot het voortdurend aankijken en inschatten van belangstellenden, een klein dansje in het begin en een kort interview voor een volle zaal. Maar dat was ruim voldoende om de show te stelen. Pepper kan nu nog alleen met mensen praten, hun gezichten herkennen en hun emoties aflezen. Maar in de toekomst wellicht ook gesprekken voeren, gezelschap houden, noodsituaties herkennen of zorgtaken uitvoeren.

Alle sprekers waren het er over eens: we staan aan de voet van de 4de Industriƫle Revolutie. De vraag is niet of er robots komen, maar wanneer ze komen. En welke taken ze uit kunnen gaan voeren. Dat gaat ongetwijfeld banen kosten. Maar kan, als we het slim spelen, nog veel meer banen opleveren.

Want over 10 jaar zijn er 4 x zoveel 80-jarigen. Waarvan ruim 90% dagelijks zorg nodig heeft. Daar zullen we robots voor nodig hebben. En die moeten weer aangestuurd, geprogrammeerd en onderhouden moeten worden. Terwijl verplegers en verzorgers meer tijd krijgen om aandacht en zorg te besteden aan de cliƫnten.

Een daverend succes voor het nieuwe netwerk DigiZorg. Zowel inhoudelijk als organisatorisch hadden ze de boel goed voor elkaar. Het is de bedoeling dat dit nieuwe netwerk uiteindelijk landelijk wordt overgenomen en navolging krijgt. Zodat deze problematiek breeduit wordt besproken en uiteindelijk onder de aandacht van de politiek wordt gebracht.