Gedeputeerde Henk Brink komt met Retailagenda

VVD-Gedeputeerde Henk Brink heeft de Retailagenda 2016 – 2019 overhandigd aan de Drentse wethouders van Economische Zaken. Daarin wordt in grote lijnen aangegeven hoe de winkelgebieden in Drenthe toekomstbestendig, vitaal en compact kunnen worden gemaakt. En, Drentse dorpen en binnensteden moeten hun eigen DNA ontwikkelen.

Henk Brink wil op die manier de Drentse dorpen en steden aantrekkelijk houden. In nauwe samenwerking met de Gemeenten: “Drenthe kampt met relatief veel winkel-leegstand. Dus we moeten écht met elkaar aan de slag. Dat is belangrijk voor de leefbaarheid. Maar ook belangrijk voor de werkgelegenheid. De Drentse detailhandel zorgt voor veel werkgelegenheid. Daarom krijgt deze Retailagenda van het College een hoge prioriteit.”

De Retailagenda 2016-2019 bevat 4 actiepunten: • inzet van marktpartijen • opzet van een strategisch vastgoedfonds • de concentratie van winkelgebieden • vaststellen van kaders voor toekomstbestendige winkelgebieden. Daar zetten de Gemeenten en de Provincie zich samen voor in. Hierbij zijn de Gemeenten primair aan zet. De Provincie heeft een regisserende en faciliterende rol. Met het nog in te stellen Binnenstadfonds en Herstructureringsfonds komen middelen beschikbaar om de winkelgebieden en dorpscentra aantrekkelijk te maken.

De inhoud van de Retailagenda Drenthe 2016-2019 is tot stand gekomen in samenwerking tussen de Provincie en de Gemeenten. Ook brancheorganisaties, ondernemers en vastgoed-eigenaren zijn betrokken geweest. Evenals de VVD- werkgroep rondom de ‘Dag van de Leegstand’. Zij boden Henk Brink in september de uitkomsten van een diepgaand onderzoek aan.