VVD wil SIVO-festival behouden

VVD-Statenlid Gea Weerts wil dat de Provincie een extra inspanning levert om een SIVO-festival nieuwe stijl voor Drenthe te behouden. Dat er in ieder geval een onderzoek komt naar de haalbaarheid van de plannen van oud-voorzitter en impresario Geert Nijhof. Waarbij een aanzienlijke verjonging en vernieuwing wordt voorgesteld. Gea Weerts heeft daarover vragen gesteld aan het College.

Gea Weerts: “Tot een aantal jaren terug had het festival jaarlijks rond de 25.000 bezoekers. Dat was dus best een goed bezocht internationaal cultureel en toeristisch evenement. De laatste jaren is de belangstelling afgenomen en dat heeft mogelijk te maken met het enigszins traditionele karakter, de concurrentie van andere festivals en een overwegend grijs publiek.”

Oud-voorzitter Geert Nijhof wil samen met de Provincie de mogelijkheid onderzoeken om het dans- en muziekfestival SIVO Odoorn nieuw leven in te blazen. Onder andere door een deel van het festival over te hevelen naar hartje Emmen. Hierover heeft hij inmiddels contact gelegd met de gemeente Emmen. Gea Weerts: “We hopen dat GS samen met Emmen en Borger-Odoorn de kansen voor een SIVO nieuwe stijl gaat verkennen. Er moet  een goed businessplan komen.”

Gea: “Wanneer de organisatie erin zou slagen meer jongeren te bereiken en meer bezoekers buiten de provinciegrens aan te trekken zien wij wel kansen voor een vernieuwd SIVO. Ook een 'hippere programmering' en een mogelijke verplaatsing naar Emmen zou grotere bezoekersaantallen mogelijk maken. De VVD ziet het SIVO toch als een belangrijk onderdeel van het totaalaanbod in Drenthe. Een uitstekende gelegenheid om de vrijetijdseconomie en cultuurbeleving in Drenthe te stimuleren. Het internationale karakter is daarbij ook belangrijk.”