Factory Outlet Centrum Assen van de baan

Het FOC Assen is voorlopig van de (TT) baan. De initiatiefnemer en de Gemeente Assen hebben hun verzoek aan Gedeputeerde Staten tot wijziging van de omgevingsverordening ingetrokken. Waarna deze laatste op hun beurt het voorstel van de agenda van Provinciale Staten afhaalden.

Dit betekent dat het voorstel nu niet in stemming is gebracht. De initiatiefnemer van het FOC en de Gemeente Assen hebben aangegeven met een ander plan te komen. Immers, als het huidige plan in stemming was gebracht, had het geen meerderheid in de Provinciale Staten gehaald. De fracties van VVD, CDA, SP, CU, GL en 50+ zouden tegen gestemd hebben.

De VVD fractie wacht nu verder af en zal een eventueel nieuw plan opnieuw beoordelen.

VVD-Fractielid Ton Serlie: “Wij gebruiken de Provinciale Omgevingsvisie en de Provinciale Retailagenda hiervoor als kader. Wie daarvan wil afwijken moet met goede argumenten komen."

Ton Serlie: “Daarnaast roepen wij betrokkenen met klem op om te starten met investeren in de binnensteden. Wij onderstrepen de uitgangspunten in de Retail Agenda die Gedeputeerde Henk Brink onlangs heeft gepresenteerd. Laten we de winkelgebieden meer concentreren en weer aantrekkelijk maken. Langer wachten met investeren maakt het steeds lastiger om de binnensteden weer vitaal te maken. Drentse inwoners en bezoekers verdienen steden en dorpskernen met een levendig hart!"