VVD wil betere bijsturing bij Regionaal Werkgelegenheidsplan

Paul Moltmaker: “De VVD heeft economische ontwikkeling en werkgelegenheid als speerpunt van de verkiezingen gemaakt. Gedeputeerde Henk Brink maakt zich daar ook sterk voor. En de 'Bedrijvenregeling Drenthe' en ‘Vierkant voor Werk’ zijn daar tastbare voorbeelden van. Niet de Overheid maar bedrijven zijn de motor van onze economie. Dáár wordt werkgelegenheid gecreëerd. Wij willen als politiek echter wel de vinger aan de pols kunnen houden.”

‘Vierkant voor Werk’ is een Regionaal Sectorplan voor de arbeidsmarktregio Drenthe en Hardenberg. Daarmee worden 900 werklozen geplaatst in kansrijke beroepen. 700 daarvan worden ergens binnen Nederland geplaatst. 200 mensen worden begeleid naar een baan in Duitsland. 385 mensen worden vanuit werkloosheid naar een baan begeleid. En 245 mensen worden vanuit een bestaande baan naar een nieuwe baan begeleid.

De VVD vindt het belangrijk dat de Drenthe mee gaat delen in de verbeterende economische vooruitzichten. Werkgelegenheid is niet voor niets een van de belangrijkste onderdelen van het Coalitieprogramma. Paul Moltmaker: “Wij willen dat het College hier heel hard achteraan zit. En onder aanvoering van Henk Brink doen ze dat ook.”

Paul Moltmaker: “In de Arbeidsregio Drenthe en Hardenberg is veel vraag naar technische medewerkers Er is voldoende bedrijvigheid, ook op het gebied van olie- en gaswinning. Ook binnen de metaalindustrie en bouwsector is grote vraag naar gekwalificeerd personeel. Tegelijkertijd heeft de Regio te maken met een hoog werkloosheidspercentage. Werkgevers zoeken vooral werknemers op MBO+-niveau. Maar het aanbod is relatief te laag opgeleid.”