Henk Brink: Noordelijke samenwerking voor Tesla Autofabriek

VVD-gedeputeerde Henk Brink is een initiatief gestart om – samen met Groningen en Friesland en de Gemeenten Emmen, Coevorden, Hoogeveen en Hardenberg – te proberen een nieuwe autofabriek van Tesla naar het Noorden te halen. Onder de noemer ‘Top Dutch’ zijn de 3 noordelijke provincies een campagne begonnen. Op dit moment maakt ook VVD Minister Henk Kamp zich sterk voor het goede, innovatieve vestigingsklimaat in het Noorden.

Henk Brink: “We trekken gezamenlijk op om Tesla hierheen te krijgen. Minister Henk Kamp van Economische Zaken is op dit moment in de Verenigde Staten. Daar praat hij met Tesla-directeur Elon Musk. Het is goed als je sterke merken zoals Tesla hierheen kunt halen. Dat creëert banen en is goed voor de economie. Tesla profileert zich als duurzaam en groen. Nou, dat doet de Provincie Drenthe ook!"

"Hoe reëel de kans is weten we niet. Maar als Tesla aangeeft dat het naar Europa wil komen, moet je jezelf in de etalage zetten. Niet geschoten is altijd mis. Ik vind dat wij deze ambitie moeten hebben. We hebben hier Fokker met z'n composiet en vanuit Coevorden kun je met de trein heel Europa bereiken. Over de weg is de ontsluiting naar de rest van Europa fantastisch. Noord-Nederland is een maakregio en er is ruimte om te ondernemen."

Onder de slogan 'Let's Bring the Electric Car Home' tuigen Groningen, Friesland en Drenthe gezamenlijk een campagne op. Die tot in de USA zichtbaar en merkbaar moet zijn. Volgens de initiatiefnemers van de campagne werd de eerste elektrische auto met een batterij namelijk in de negentiende eeuw in Groningen ontwikkeld. Henk Brink: "Er zijn wel honderd regio's die Tesla willen hebben. Wij vinden dat wij de beste zijn. Laten we dat dan ook uitstralen. Ik denk dat wij de besten zijn.”

Tesla-voorman Elon Musk kondigde vorig jaar aan een fabriek te willen openen in Europa. Niet alleen de regio Noord-Nederland is geïnteresseerd, ook andere regio's en landen willen de fabriek binnenhalen. Details over wat Tesla precies wil met de fabriek, zijn er nog niet. In totaal zou het gaan om 1.200 hectare grond. Wanneer er meer duidelijkheid komt over de plannen van Tesla, is nog niet duidelijk.