VVD tegenstander van aanleg zonneweides

De VVD Drenthe heeft vragen gesteld aan het College over de mogelijke plaatsing van zonnepanelen op Drentse landbouwgronden. VVD-Statenlid Jan Luuk Stel: “Volgens ons moeten we uitkijken met het opofferen van goede landbouwgrond. Er zijn plekken genoeg voor zonnepanelen op daken, op bedrijfsgebouwen, langs snelwegen en op braakliggende terreinen. Er is al teveel vruchtbare grond aan de landbouw onttrokken. Ten behoeve van bijvoorbeeld natuur, woningbouw en industrie.”

Volgens Jan Luuk Stel liggen erin de gemeenten Aa & Hunze, Borger-Odoorn en Emmen nu al aanvragen voor bijna 1000 hectare: “Die grond kun je niet straffeloos aan de productie onttrekken. Daarmee raak je ook de bestaansgrond van bijvoorbeeld AVEBE en de SuikerUnie. De VVD is vóór het ondernemerschap. Boeren mogen zelf keuzes maken voor hun bedrijf. Maar we moeten wel kijken naar de consequenties.”

De VVD wil, dat vooruitlopend op de nieuwe Omgevingsvisie duidelijk wordt gemaakt waar de grenzen liggen. Jan Luuk Stel: “Er zal – mede gezien de actualiteit – snel beleid op dit onderwerp moeten komen. De nieuwe omgevingsvisie is pas over ruim een jaar gereed. Dat duurt te lang, daar willen wij niet op wachten. De VVD wil de ontwikkeling van duurzame energie-opwekking niet in de weg staan. In tegendeel. Maar we moeten wel slimme dingen blijven doen. Zoals bijvoorbeeld het plaatsen van zonnepanelen op voormalige vloeivelden van AVEBE.”