VVD stelt vragen over ongebruikt glasvezelnetwerk

Terwijl de VVD zich al jaren sterk maakt voor de aanleg van snel internet in de buitengebieden, blijkt er in Oost-Drenthe al 12 jaar een gesubsidieerd glasvezelnetwerk te liggen. Speciaal voor basisscholen, aangelegd met subsidie van onder andere de Provincie. Maar, daar wordt geen gebruik meer van gemaakt. Want de netwerkbeheerder heeft inmiddels de kosten voor aansluiting verviervoudigd. Voor scholen dus inmiddels onbetaalbaar.

Netwerkbeheerder

Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “Wij willen graag van het College van Gedeputeerde Staten weten hoe dit zo heeft kunnen lopen. Want dit is echt van de gekke. Onder welke voorwaarden is die subsidie van € 200.000,- destijds verstrekt? En hoe is het mogelijk dat zo’n netwerkbeheerder na afloop van de subsidie de kosten verhoogt van € 90,- naar € 400,- per aansluiting? Waardoor scholen het niet langer kunnen betalen? In het huidige digitale tijdperk kunnen scholen niet meer zonder snel internet! Zij zijn nu aangewezen op de kabel, die niet overal snel genoeg is.”

Opnieuw aansluiten

“Daarnaast willen we graag weten of het mogelijk is om weer van dit bestaande netwerk gebruik te maken. Wellicht dat de verschillende glasvezelinitiatieven in die regio dit netwerk kunnen overnemen of erop kunnen aansluiten. Dat moet dan natuurlijk wel tegen redelijke kosten. We verzoeken de Provincie een sturende of bemiddelende rol te vervullen om dit voor elkaar te krijgen.”

Willekeur

De VVD wil hier bovendien lering uit trekken. Zodat een toekomstig debacle voorkomen kan worden. Lopen we dit risico straks ook met de andere glasvezelnetwerken die nu worden aangelegd, met verschillende constructies qua zeggenschap? Als straks snel internet in de heel Drenthe beschikbaar komt, met leningen van de provincie, blijven de abonnementen wel betaalbaar? Of kunnen betrokken partijen ook naar willekeur hun kosten doorberekenen? We willen absoluut voorkomen dat straks, zoals de situatie in Oost-Drenthe nu, alle moeite en investeringen voor niks zijn geweest.