VVD steunt aankoop Van Gogh

Samen met andere partijen heeft de Provincie het schilderij ‘Paysan brûleant de mauvaises herbes’, of in het Nederlands: ‘Boer brandt onkruid’, geschilderd door Vincent van Gogh, aangekocht.

De VVD steunt deze aankoop van harte. VVD Commissielid Kees Vianen: “Uit de brieven van Van Gogh blijkt dat hij tijdens zijn 3 maanden durende verblijf in Drenthe tenminste achttien studies schilderde, maar dat het merendeel daarvan verloren is gegaan. Er bestaan nog slechts vijf schilderijen uit de periode van Van Gogh in Drenthe. Drie werken staan tentoon in het Van Gogh Museum, en het Drents Museum had er al één in bezit. Met deze aankoop nu dus twee, waardoor de collectie compleet is. Fantastisch!”

Wat de VVD betreft is dit een uitgelezen kans om meer toeristen te trekken naar het Drents Museum, en tevens een kans voor de provincie Drenthe om zichzelf meer in de kijker te zetten met de periode dat Vincent van Gogh hier heeft geschilderd. Kees: “We willen graag dat de provincie meer aandacht vraagt voor het feit dat Vincent van Gogh hier heeft geleefd én geschilderd. Om jongeren zoals mijzelf te informeren en te inspireren over onze geschiedenis rondom Van Gogh.”