VVD Drenthe: Geen rechtsongelijkheid bij schade aardbeving

Het is de VVD Drenthe een doorn in het oog dat er rechtsongelijkheid bestaat bij de afhandeling van aardbevingschade. VVD Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “Het nieuwe schadeprotocol geldt nu voor het Groninger Veld en de gasopslag bij Langelo. Maar het moet óók gelden voor eventuele schades van andere velden. Niet alleen voor inwoners van Drenthe, maar zelfs voor iedereen in Nederland.”

Willemien Meeuwissen: “Wij willen dat deze regeling wordt verbreed naar ALLE aardbevingsschades in Nederland. Wat ons betreft hoeft dat niet met een pilot en hoeft er geen aparte regeling te komen voor de Drentse gasvelden. Het Groninger Schadeprotocol moet dienen voor iedereen. Er zijn veel gasvelden in Drenthe. Zoals in de regio’s rond Annen, Emmen en Koekange. Daar wonen ook honderden gedupeerden. Hoe kan je aan hen uitleggen dat het nieuwe protocol voor hen niet geldt? Dat is niet uit te leggen. En dat willen wij ook niet uitleggen!”

Ook de ongelijkheid voor wat betreft de bewijslast is de Drentse VVD een gruwel: “De omgekeerde bewijslast zoals die nu in Groningen geldt moet ook gaan gelden voor iedereen in Drenthe. En zelfs iedereen in Nederland die last heeft van aardbevingschade. Niet de bewoner moet aantonen dat de scheuren in zijn huis komen door de aardbevingen, maar de commissie moet aantonen dat dit niet het geval is. Zo niet, dan moeten zij over gaan tot vergoeding van de schade.”

Een wettelijke regeling op dat punt realiseren kan mogelijk nog wel enige tijd duren. Maar dat is wat de VVD Statenfractie betreft geen reden om daar niet op in te zetten. Willemien: “Totdat dat geregeld is, pleiten wij ervoor dat alvast wordt gewerkt met die omgekeerde bewijslast, in heel Drenthe. Dus dat bij de afhandeling van schade alvast vooruit wordt gelopen op de wet. Wij vinden dat een provinciegrens of gasveld-grens geen aanleiding mag vormen tot het verschillend behandelen van schadeafhandeling. Dat is rechtsongelijkheid en daar is de VVD Drenthe faliekant op tegen.”