Taart voor ZaandDorpen op Glas(vezel)

Woensdag 14 februari reikte Willemien Meeuwissen de Taart van de Staten uit aan Herbert Beuling en Jacob Melissen van de stichting ZDOG. Ook Arend Steenbergen van de VVD Hoogeveen was erbij. De Taart was de beloning voor de fantastische inzet van ZDOG bij het aansluiten van Pesse, Fluitenberg en Stuifzand op snel internet via glasvezel. Die klus moet eind van dit jaar geklaard zijn.

Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “De VVD vindt snel internet een vitale levensbehoefte. Als we Drenthe leefbaar, ontwikkelbaar en aantrekkelijk willen houden, dan is snel internet een absolute voorwaarde. Als de aanleg door grote marktpartijen niet interessant is, dan hebben we de inzet van particulieren nodig. Zoals hier bij de Stichting ZDOG. Dat soort particulieren initiatieven kunnen rekenen op onze krachtige politieke steun. En dus een Taart, natuurlijk.....”

Wie in de Buitengebieden geen kabel heeft, loopt tegen grote problemen aan. Daarnaast hebben vooral ondernemers grote behoefte aan sneller en beter internet. Met name boerenbedrijven, recreatieondernemers en ZZP-ers. Ook de zorg en - bijvoorbeeld - scholen lopen er tegenaan. Overal is het internetgebruik enorm toegenomen. Telefoons, computers, tablets, spelcomputers, televisies: alles is verbonden met internet. Een enorme belasting op het netwerk en dat loopt alleen maar op.

Willemien Meeuwissen: “Daarnaast is de verwachting is dat we langer zelfstandig blijven wonen. Zorg op afstand bestaat al. Voorbeelden zijn digitale begeleiding van mantelzorgers, maar ook een digitaal spreekuur met een huisarts. Waarin men elkaar via het tv- of computerbeeldscherm ziet en hoort. Daarvoor hebben we snel internet nodig. Het biedt dus de mogelijkheid om langer thuis, op het platteland te blijven wonen.”