VVD wil Nederlandse gevangen naar Veenhuizen

Natuurlijk is de Drentse VVD teleurgesteld door het vertrek van de Noorse gevangen uit Norgerhaven in Veenhuizen. Maar, de VVD wil niet bij de pakken gaan neerzitten: “We moeten nu direct aan de slag om ervoor te zorgen dat die gevangenissen weer vol komen. Is het niet met Noren, dan toch in ieder geval met Nederlandse gevangenen.

VVD Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen weet wel waar ze die vandaan moet halen: “Haal ze maar uit andere gevangenissen. Er ligt een duidelijke uitspraak van het Kabinet in het regeerakkoord: de Noordelijke gevangenissen zouden worden ontzien bij sluitingen. Er is een convenant gesloten met bewakingspersoneel. De mensen hebben een baangarantie gekregen. Op zich heel mooi, daar dat kan nog steeds betekenen dat de gevangenis hier sluit en ze overgeplaatst worden. Wij willen de 250 banen behouden voor de regio.”

Willemien Meeuwissen weet nog wel een manier om de werkgelegenheid in Veenhuizen te behouden: “Laten ze maar meer boeven gaan vangen. Er zijn er nog veel te veel die vrij rondlopen of niet gepakt worden. Misdaad loont nog teveel in dit land. Met zo’n actie slaan we 2 vliegen in 1 klap. Minder misdadigers op vrije voeten en behoud van banen in Drenthe.”

De VVD Statenfractie houdt hierover nauw contact met het VVD Tweede Kamerlid Erik Ziengs en woordvoerder Foort van Oosten. En mocht dat nodig zijn dan gaat de Fractie opnieuw naar Den Haag: ”Twee jaar geleden hebben we in Den Haag samen met alle andere fracties een petitie aangeboden. Daarop zijn voorlopige toezeggingen gedaan. Als het nodig is, dan gaan we nog een keer die kant op. We gaan er alles aan doen om deze banen voor Veenhuizen te behouden.”