VVD wil meer Drentse MKB-vriendelijke gemeenten

VVD Drenthe wil graag dat Drentse gemeenten ondersteund worden om zich actief in te zetten voor een beter MKB beleid.

VVD Statenlid Annigje Udinga: “Elke 2 jaar wordt de verkiezing van de MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland gehouden. Deze prijs dient als stimulans voor gemeenten om zich actief in te zetten voor een beter MKB-beleid. Afgelopen jaar stonden er twee van de 12 Drentse gemeenten in de top 100. Aa en Hunze op 32 en de Wolden op 92.”

Volgens Annigje is dat hartstikke goed. “Maar hoe gaaf zou het zijn als er bij de volgende verkiezing meer Drentse gemeenten in deze top 100 te vinden zouden zijn? Elke gemeente doet dingen goed. Zaken waar ze trots op zijn en waar de mkb ondernemers blij mee zijn en van profiteren.”

De VVD zou graag ondersteunen dat de gemeenten elkaar laten zien wat ze goed doen. Door het delen van de ‘best practises’ inspireren gemeenten elkaar en hoeven ze afzonderlijk niet meer het wiel uit te vinden. Annigje: “Wij willen daarom graag dat de gedeputeerde samen met de vereniging Drentse gemeenten aan de slag gaat om een lijst van best practises op te stellen. Niet om iemand de les te lezen of betuttelend over te komen. Maar om elkaar te inspireren en samen er voor te zorgen dat Drenthe uitstraalt dat het aandacht heeft voor haar MKB’ers.”

Ook MKB Drenthe juicht dit idee toe. Annigje: “Op 15 november is het trouwens de dag van de ondernemer, dus dit is een perfect moment om hen te laten zien dat we hen belangrijk vinden, aandacht voor ze hebben en ze concreet willen helpen. Hoe mooi zou het zijn als we als ultiem resultaat volgende keer met misschien wel alle gemeenten in de top 100 van MKB vriendelijkste gemeenten staan!”

Een motie van de VVD met deze strekking kon tijdens de statenvergadering rekenen op een meerderheid. CDA en SterkLokaal dienden de motie mee in.