Drenthe is al een echte fietsprovincie. Maar het bestaande
fietsennetwerk moet worden uitgebreid, maar vooral ook worden aangepast: “Het
aantal fietsers neemt niet alleen toe, je ziet ook een veranderend gebruik. Er
komen steeds meer verschillende soorten fietsen, zoals duo-fietsen, elektrische
fietsen, racefietsen en mountainbikes. Die hebben allemaal andere snelheden en
stellen andere eisen.”
Henk Brink: “Het wordt de hoogste tijd dat we het bestaande netwerk gaan aanpassen aan dit veranderende gebruik. Daarvoor willen we nauw gaan samenwerken met partners in het veld. Zoals (recreatie)ondernemers, het Recreatieschap Drenthe, Marketing Drenthe, Sport Drenthe, Staatsbosbeheer en de Gemeenten. Maar ook met de Fietsersbond, NFTU, ANWB en het Wielerplatform.”
Van het beschikbare geld gaat 3,75 miljoen naar de ‘harde infrastructuur’, zoals de aanleg en onderhoud van bestaande fietspaden. Daarnaast is er 3 miljoen beschikbaar voor fietsinnovaties en het vergroten van de fietsbeleving. Henk Brink doelt daarbij op spraakmakende projecten met een hoge attractiewaarde: “Daarvoor gaan we een stevig beroep doen op Drentse ondernemers. Dat moeten we samen gaan doen.”