Volgens een artikel in het Dagblad van het Noorden van vandaag, duurt de oplossing langer en wordt deze ook nog eens duurder. Dit is onacceptabel voor onze reizigers, de bereikbaarheid van het Noorden en de economie.
Het is volgens Statenlid Annigje Udinga belangrijk dat de provincie haar stem laat horen. “We moeten onze belangen krachtiger behartigen bij de staatssecretaris en ProRail. Dit was ook de essentie van de motie die op 13 november bijna unaniem werd aangenomen, waarin we opriepen om ons ongenoegen richting Den Haag kenbaar te maken. Helaas lijkt dit weinig effect te hebben gehad.
Daarom hebben we schriftelijke vragen opgesteld om onze lobby-inspanningen te versterken en de communicatie met onze inwoners en partners te verbeteren.”
Udinga wil o.a. weten waarom ProRail pas in 2027 kan beginnen met de werkzaamheden en hoe dit proces kan worden versneld. “Daarnaast willen we onze onvrede over de aandacht voor het Noorden duidelijk maken aan de staatssecretaris.
Ook is het belangrijk om te verkennen hoe het college de samenwerking met andere provincies en stakeholders kan verbeteren om een krachtiger lobby te voeren voor extra financiering. Tot slot vragen we of de provincie bereid is om ProRail te verzoeken de onderzoeken naar het traject Zwolle-Meppel openbaar te maken, zodat iedereen beter geïnformeerd is.”
Het heeft volgens Udinga echt lang genoeg geduurd. “We willen dat politiek Den Haag tijdens het spoordebat woensdag voor eens en altijd duidelijk maakt dat de spoorverbinding naar het Noorden zsm moet worden verbeterd en dat ze daarvoor over de brug moeten komen!”