AFSCHEID HENK VAN DE BOER

Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst werd officieel afscheid genomen van oud-Gedeputeerde Henk van de Boer. Hij was Gedeputeerde van maart 2013 tot mei 2015. Hij volgde destijds Tanja Klip op, die vertrok naar Waterschap Vallei & Veluwe. Zijn portefeuille was Milieu, Bodem, Klimaat, Energie, Waterbeleid & Cultuur. Voordat Henk Gedeputeerde werd, was hij ruim 6 jaar lid van de VVD Statenfractie. Waarvan 4 jaar als Fractievoorzitter.

In zijn periode in de Staten vervulde hij verschillende functies. Onder meer als lid van de Commissie Cultuur & Economie (aandachtsgebieden Sport, Economie, Arbeidsmarkt & Arbeidsparticipatie, Media en Jeugdzorg), voorzitter van de Commissie Bestuur & Financiën en voorzitter van de Begeleidingscommissie Accountant. Zijn jaren als Fractievoorzitter waren niet altijd even gemakkelijk. Hij heeft veel over zich heen gekregen, waaronder de Eurochamp-problematiek. Maar hij hield de rug recht en is daarnaast altijd loyaal gebleven.

Ook als Gedeputeerde was zijn inzet enorm. Hij bracht een grote bestuurlijke ervaring in. Hij gold binnen het College als zwaargewicht. Je wist wat je aan hem had. Dat kwam uitstekend van pas bij lastige dossiers, zoals de Windenergie. De samenwerking met andere Gedeputeerden – waaronder VVD-collega Henk Brink - was voortreffelijk. Evenals zijn contacten met ‘Den Haag’. Voor zijn inspanning op cultuurgebied ontving hij de eerste Ere-Penning van het Drents Museum.

Gelukkig blijft Henk actief binnen de VVD Drenthe. Onder andere als Voorzitter van de nieuw benoemde Selectiecommissie. Als VVD-scout gaat hij zich bezighouden met het werven en selecteren van nieuw politiek en bestuurlijk talent.