IJzersterk Betoog van Wethouder Mirjam Pauwels

VVD-wethouder van De Wolden (en oud-Statenlid) Mirjam Pauwels heeft op Facebook een meeslepend en hartstochtelijk betoog gehouden over de vluchtelingen-problematiek. In een openhartig betoog maakte ze haar persoonlijke ongerustheid en onzekerheid publiek. Hetgeen haar op een enorm hoog aantal positieve reacties kwam te staan. Terecht, want alleen sterke mensen durven zich zwak op te stellen.

Mirjam maakte een helder onderscheid tussen het denken met haar hoofd, haar hart en haar buik. En een onderscheid tussen haar rol als wethouder, als inwoner, als buurtbewoner, als vrouw, als moeder. Maar uiteindelijk krijgt ze alles in balans en overwint de rede: “De internationale problematiek lossen we als gemeentebestuur van De Wolden niet op. We moeten er voor onze inwoners zijn en met hen in gesprek blijven over de zorgen en angsten die er leven. We zullen nadrukkelijk oog hebben voor de veiligheid en de inpasbaarheid op vele aspecten.”

Hierbij de integrale tekst:

Hoofd- Hart- en Buikgevoel

Maandag 11 januari hebben we als gemeente De Wolden een informatiebijeenkomst gehouden over de gesprekken die gaande zijn tussen COA (Centraal Opvang Asielzoekers) en recreatiepark Van Harte. Er zijn plannen in de maak voor een AZC (Asielzoekerscentrum). Hiervoor waren uitgenodigd: Dorpsbelangen Echten, Dorpsbelangen Rune en aanwonenden van de Ruinerweg en Echtenseweg. Er kwamen veel meer mensen, want het bericht ging rond als een lopend vuurtje en iedereen is onzeker, ongerust of op zijn minst nieuwsgierig.

Dat kan ik heel goed begrijpen, want ik ervaar die ongerustheid en onzekerheden zelf ook. Toen het AZC in Hoogeveen gevestigd werd zag ik daar al die jongemannen heen-en-weer lopen naar het centrum. Zoveel mannen bij elkaar met mannelijke behoeften, afkomstig uit een compleet andere cultuur. Ik vroeg mijn dochter om op te letten en niet alleen te fietsen. Ze vond het niet leuk dat ik daar over begon, maar ik hoop wel dat ze nu alert is.

Als bewoners van de Echtenseweg hebben we zaterdag 9 januari met de hele buurt nog een gezellige nieuwjaarsbijeenkomst gehad op hetzelfde recreatiepark Van Harte. De plek die nu in beeld is voor een AZC. Een enorme kater voor mijn buren en dorpsgenoten. Mensen vragen mij nu dan ook vaak: “wat vind jij er nou van?”

Hoofd- Hart- en Buikgevoel strijden daarbij om voorrang. Als wethouder ben ik bestuurder en medeverantwoordelijk voor onze mooie gemeente De Wolden en alles wat er op ons af komt. Als inwoner en buurtbewoner deel ik een heleboel zorgen. Dan komt het buikgevoel opzetten: onzekerheid. Wonen we hier straks nog veilig? Wie loopt er straks langs ons huis? Onze kinderen fietsen naar school, kan dat nog wel? Wat zal het effect van een AZC op de omgeving zijn? Zal het gemoedelijke karakter van ons landelijke gebied voorgoed veranderen?

Maar ook het hart laat van zich spreken. Al die mensen in oorlogsgebieden krijgen te maken met barbaars geweld, honger, verkrachting en brandstichting. De verdronken vluchtelingen en het dode jongetje op het strand van Turkije doen mijn hart huilen. We kunnen én moeten wat voor deze medemensen doen. Ons land heeft in de tweede wereldoorlog hulp van buiten nodig gehad om weer in vrijheid te kunnen leven. Nu hebben wij zelf de verantwoordelijkheid om hulp te bieden aan hen die het hard nodig hebben.

Ik hoor van kamerleden en bewindspersonen dat op nationaal en internationaal niveau hard gewerkt wordt om het probleem van de op drift geraakte volkeren onder controle te krijgen. Opvang in de regio, strenge en snelle selectieprocedures, sobere huisvesting en acute uitzetting bij misdragingen. Mensensmokkelaars en terroristen worden bestreden. Veiligheid moet gegarandeerd zijn, zowel voor onszelf als ook voor de vluchtelingen. Komend half jaar wordt cruciaal voor de veiligheid én de continuïteit van Europa. Als straks het zomerseizoen begint, zullen weer duizenden asiel- en gelukzoekers proberen om naar het welvarende Westen te komen. Tegelijkertijd verwacht ik van de landelijke politici in Den Haag dat ze oog hebben voor de effecten die dit op lokaal niveau heeft. Er is geen draagvlak voor grootschalige AZC locaties, daar moet wat in veranderen.

Tot slot het hoofd dat koel wil blijven. De internationale problematiek lossen we als gemeentebestuur van De Wolden niet op. We moeten er voor onze inwoners zijn en met hen in gesprek blijven over de zorgen en angsten die er leven. We zullen nadrukkelijk oog hebben voor de veiligheid en de inpasbaarheid op vele aspecten. Een overleggroep van inwoners praat hierover mee. Met het uiteindelijke plan hoop ik dat hoofd-, hart- en buikgevoel met elkaar in balans kunnen komen.