VVD: Kabinet, hou je aan je afspraak

De VVD Statenfractie is uiterst ongelukkig met de recente uitspraak over de voorgenomen sluiting van gevangenis Esserheem en jeugdinrichting Het Poortje. Evenals de rest van de Provinciale en Gedeputeerde Staten. Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “We hebben een duidelijke deal met Den Haag. Hoogeveen zou dicht gaan en dan zouden de gevangenissen in Veenhuizen open blijven. En afspraak is wat ons betreft afspraak.”

Het maakt Willemien Meeuwissen niet uit dat het voorgenomen besluit afkomstig is van de ‘eigen’ Staatssecretaris Klaas Dijkhoff en Minister Ard van der Steur. Willemien: “Het is nog maar kort geleden dat we afspraken hebben gemaakt. De situatie is nu echt niet opeens heel anders dan twee jaar geleden. Toen was het mogelijk om een goede regionale spreiding van de gevangenissen overeind te houden. En nu kan dat opeens niet meer? Zo ga je niet met elkaar om.”

Het gaat de VVD om de werkgelegenheid: “Drenthe is een kwetsbare regio. De afspraak is dat die ontzien worden bij bezuinigingen. Onlangs nog heeft de Tweede Kamer zich daar duidelijk over uitgesproken. Waarom moeten wij dan de hele tijd blijven opletten of die afspraken niet met voeten worden getreden? We willen een betrouwbare overheid!’