VVD pleit voor behoud weidevogels

Provinciale Staten heeft onlangs met algemene stemmen een motie aangenomen ter bescherming van de Drentse weidevogels. En dat is nodig ook, want daar gaat het slecht mee. Maar de VVD plaatste daarbij wel direct kritische kanttekeningen. Immers, er is in het verleden behoorlijk met geld gesmeten. En dat heeft bepaald niet altijd een positief effect gehad. VVD-Statenlid Jan Luuk Stel: “Als we geen keuzes maken loopt het aantal weidevogels nog verder terug. En met geld koop je geen weidevogels….”

Jan Luuk Stel: “We moeten hier met gezond verstand en kennis van zaken naar kijken. De afname van de vogelstand kent vele oorzaken. Niet in de laatste plaats een overdreven bescherming van roofdieren. Maar ook het overhevelen van gebieden met veel weidevogels naar Terrein Beheer Organisaties (TBO’s). Die TBO’s voeren doorgaans een florabeleid, waarin weinig ruimte is voor weidevogels. We zullen dus keuzes moeten maken over wat we kunnen en wat we willen.

De VVD wil een veel beter gebruik maken van de kennis en ervaring van Wild Beheer Eenheden (WBE’s). Daarbij zijn ook jagers aangesloten. Immers, jagers zijn er niet alleen om te jagen, het zijn natuurliefhebbers. Jan Luuk Stel: “Zij hebben veel kennis van hetgeen er in het veld gebeurt. Jagers zouden daarin moeten samenwerken met vrijwilligers in het veld. En met ondersteuning van alle betrokken partijen, zoals Provincie, TBO’s en LTO.“

“Laten we ook LTO oproepen om nog beter samen te werken met vrijwilligers die aan nestbescherming doen. Op deze manier verwacht ik het beste resultaat. Al wordt het een hele zware opgave. Maar, het is de moeite waard. We moeten proberen om Drenthe weer aantrekkelijk voor de weidevogel te maken. Zodat zij in onze Provincie weer neerstrijken, nestjes bouwen, hun legsel uit broeden en hun jongen groot brengen. We kunnen niet alles tegelijk veranderen. Maar in ieder geval moeten we stoppen met het besteden van heel veel geld aan 1 klein broedgebied.