Erik Ziengs: Genoeg winkels voor 51 miljoen Nederlanders

Buiten een aggregaat dat sonoor stond te brommen. Binnen de akoestiek van een kale bomkelder. De vloer vol gaten en een laag stof op het meubilair. Beroerde locatie? In tegendeel! De juiste plek om de Dag van de Leegstand te bespreken. Misschien even wennen voor wie bedompte achterafzaaltjes gewend is. Maar als deze aanpak model staat voor de VVD Nieuwe Stijl, dan staan ons nog de nodige aangename verrassingen te wachten.

De organisatie had het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Maar alle inspanningen waren niet tevergeefs. Gezien de hoge opkomst, voortreffelijke sprekers, scherpe stellingname en inhoudelijke discussie. Van de 3 inleiders viel vooral Tom Kikkert op. Niet alleen vanwege zijn jonge leeftijd, maar vooral vanwege de teneur van zijn stellingen. Het aanstormend Hoogeveens VVD-talent gaf de retailsector een bolwassing die nog lang nadreunde.

Naast Gedeputeerde Henk Brink waren ook de Statenleden Willemien Meeuwissen, Johan Baltes, Ton Serlie en Gea Weerts aanwezig. Ook de VVD-fractievoorzitters van de fusieafdelingen Emmen en Borger-Odoorn, Johan Scheltens en Erik Huizing, waren van de partij. Zelfs de Tweede Kamer was met Agnes Mulder (CDA) en Erik Ziengs goed vertegenwoordigd. Dat laatste is logisch. Want Erik is de Liberale Drent in het Parlement en heeft MKB en Ondernemerschap in portefeuille. Erik kondigde een persoonlijke boodschap van Minister Henk Kamp aan.

Achter de organisatie zat een VVD-initiatief. Al wilden ze zich als zodanig niet bekend maken. Dat maakte de afzender van de boodschap wat onzichtbaar en verwarrend. Daar stond tegenover dat je minimaal de helft van de bezoekers normaal gesproken op een VVD-bijeenkomst zelden tegenkomt. En is dat nou juist niet de opzet van de nieuwe netwerk-formule?

Wat ook nieuw was? De Koffie Truck van de VVD. Wat een top-initiatief. Daarmee gaat de VVD letterlijk en figuurlijk de straat op. De mobiele koffietent ziet er fantastisch uit. En schenkt een voortreffelijk bak koffie. Waarmee de discussie als vanzelf wordt aangezwengeld. Zonder dat de VVD opdringerig aanwezig is. Goeie actie!