Hij kan daarbij rekenen op de krachtige steun van VVD-Gedeputeerde Henk Brink. Die heeft al aangekondigd gezamenlijk op te willen trekken. Nu schijnen attracties minimaal 1,5 miljoen bezoekers te moeten trekken om voor vermelding op een snelweg-bord in aanmerking te komen. Erik Ziengs: “Volgens mij waren die richtlijnen vroeger anders. Want het Dolfinarium in Harderwijk en Thialf in Heerenveen staan ook op snelwegborden. En volgens mij voldoen die er ook niet aan.’’
"Dat zijn zogenoemde Randstadnormen. Die normen hebben onder meer te maken met het aantal verkeersbewegingen. Hier in Drenthe halen we die norm niet. Maar, we hebben natuurlijk ook niet zoveel inwoners. Die aantallen worden alleen in de Randstad gehaald. Nu is het op een aantal plekken onduidelijk waar mensen langs moeten rijden. We moeten het toch voor elkaar zien te boksen om de Drentse trekkers op de borden te krijgen?”
Overigens kan de VVD hierin steun krijgen van de ChristenUnie. Ook CU-Tweede Kamerlid Eppo Bruins pakt de handschoen op. Mocht het stellen van schriftelijke vragen niet het gewenste resultaat opleveren, dan gaat Erik Ziengs een beroep doen op de andere noordelijke Kamerleden om gezamenlijk op te trekken. Om zo te proberen de impasse te doorbreken waarin de Provincie, Assen en Emmen verkeren.
De Drentse overheden willen verwijzingen naar het TT Circuit en Wildlands op de blauwe borden langs de A28 en A37. Alsook naar het Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Maar Rijkswaterstaat wil daar niks van weten. Assen moet bovendien de huidige bruine verwijsborden verwijderen. Zowel Henk Brink als Erik Ziengs willen, dat in de regio van de landelijke richtlijnen afgeweken moet kunnen worden: “In een dunner bevolkte regio moet je bereid zijn om de regels ruimer te interpreteren. Ik ben erg benieuwd hoe minister Schultz daar tegenaan kijkt.’’