VVD wil extra aandacht voor kleine Breedband Initiatieven

De VVD is zeer content met de 67 miljoen die de Provincie wil investeren in Breedband Initiatieven op het Drentse platteland. Daardoor kunnen op heel korte termijn de eerste initiatieven gefinancierd worden. Zoals de 3 grote initiatieven die al jaren bezig zijn: Glasvezel De Wolden, Sterk Midden-Drenthe en Noordenveld Zuid-West. Maar de VVD wil extra aandacht voor de 43 kleine Breedband Initiatieven. Want die hebben moeite om hun business case sluitend te krijgen.

VVD-Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “Het is voor een kleiner initiatief lastig om de benodigde expertise bij elkaar te krijgen. Zoals juridische kennis, marketing, onderhandelingsvaardigheden, etc. Allemaal dingen die je nodig hebt om voor langere tijd een bedrijf te runnen. Want daar komt het feitelijk wel op neer. Je moet jarenlange continuïteit kunnen bieden.”

“We gaan hier direct na de zomer goed naar kijken. Samen met de initiatiefnemers en de gemeenten. Mede op basis van een rapport dat op dit moment door de Rijks Universiteit Groningen wordt opgesteld. Goed kijken naar wat er echt nodig is om ook die kleine initiatieven van de  grond te krijgen. Misschien vraagt dat wel om andere scenario’s.”

De 67 miljoen van de Provincie wordt gegoten in de vorm van leningen. Ze zijn, zoals dat heet, revolverend (terugkerend). Maar omdat niet zeker is dat ook alle investeringen weer terug komen, wil de Provincie 9 miljoen reserveren. Willemien Meeuwissen: “We hebben de Gedeputeerde gevraagd naar het risicomanagement. Hoe zorgvuldig wordt met de miljoenen omgesprongen? Gedeputeerde Jumelet gaf aan dat de business cases uitvoerig door deskundigen zijn doorgelicht. Ook over de sturing worden goede afspraken gemaakt.”