VVD: Homo-discriminatie in Drenthe terugdringen

De VVD heeft krachtig ingestemd met de proclamatie van Drenthe als eerste Regenboog-provincie. VVD–fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “We vragen daarmee aandacht voor de helaas nog steeds bestaande discriminatie van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders. Iedereen moet in alle vrijheid zijn of haar godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of geaardheid kunnen uiten. Ook in Drenthe.”

Sommigen vinden de eigen benoeming van Drenthe als eerste Regenboog-provincie vooral symboolpolitiek. Willemien Meeuwissen is het daar niet mee eens: “Hoewel discriminatie bij wet is verboden, komt het toch regelmatig voor. Homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders (LHBT’s) merken dat in hun dagelijks leven, soms zelfs aan den lijve. Als liberaal weiger ik me daar bij neer te leggen. Dit moeten we als samenleving niet tolereren. Daar wil ik me graag hard voor maken.”

Vandaar dat Willemien meehielp om de Regenboogvlag op het Provinciehuis in top te hijsen: “Iedereen in Nederland moet in gelijke gevallen gelijk worden behandeld. Ik wil de LHBT’s graag een hart onder de riem steken. Want discriminatie bestaat nog steeds. Helaas ook in Drenthe. Mensen die worden weggepest uit hun woonbuurt. Of een stagiaire die wordt geweigerd. Dat willen en moeten we als samenleving niet accepteren.”