RTV Drenthe moet journalistieke sleutelrol behouden

De VVD Drenthe vindt het van groot belang dat de onafhankelijke journalistiek, de kwaliteit van het regionale media-aanbod en de regionale informatie- en nieuwsvoorziening door RTV Drenthe behouden blijft. Volgens VVD-Statenlid Gea Weerts heeft RTV Drenthe een opmerkelijke inspanning geleverd door op eigen kracht de voor 2017 opgelegde bezuiniging van ruim 1 miljoen te realiseren. Zonder gedwongen ontslagen.

Maar daardoor ontstaat er wel een verschraling in het aanbod. Zo gaat RTV Drenthe de satellietuitzendingen schrappen. Waardoor mensen in het buitengebied zonder kabel of glasvezel de uitzendingen van RTV Drenthe niet meer via hun schotel kunnen ontvangen.  De VVD vindt dat ook in de buitengebieden die uitzendingen door moeten gaan.

Gea Weerts: “Wij maken ons daar grote zorgen over. De VVD heeft de Gedeputeerde opgeroepen om hierover met RTV Drenthe in gesprek te gaan. Tegelijkertijd is het voor de VVD niet vanzelfsprekend dat de Provincie de landelijke bezuinigingen bij de regionale publieke omroep gaat opvangen. Daarom steunen wij de motie van het CDA om een lobby te starten in de Tweede Kamer. Om bij de begrotingsbehandeling de voorgestelde bezuinigingen op de regionale omroepen ongedaan te maken.”