Maandag 3 oktober: Ouderwets op z’n Drents

Op maandag 3 oktober organiseerde de VVD Drenthe een bijeenkomst over Prinsjesdag, de Regeringsverklaring en de Algemene Politieke Beschouwingen. Om dat nader te duiden was de Liberale Drent in het Parlement Erik Ziengs uitgenodigd. Die speelde weer even een thuiswedstrijd. En de zaal in Westerbok was tot de nok gevuld: er moesten extra stoelen worden bijgesleept.

Erik Ziengs had van Den Haag huiswerk meegekregen: in de vorm van een ronkende video waarmee de Netwerken (voorheen Afdelingen) in de verkiezings-stand gezet moesten worden. Het kon de zaal maar matig bekoren. De gepresenteerde speerpunten vonden weinig weerklank in het Drentse. En de zaal miste toch vooral de liberale uitgangspunten. Erik Ziengs haastte zich de zaal gerust te stellen: het filmpje was vooral voor intern gebruik.

Daarna was de zaal aan zet. Er konden onderwerpen worden aangedragen, die naderhand door Erik behandeld zouden worden. Twee onderwerpen werden daarbij het meest genoemd: het ontbreken van aandacht voor de agrarische sector en de barre omstandigheden voor met Midden- en Klein Bedrijf (MKB). Inclusief het groeiend aantal ZZP-ers. Het was duidelijk: ondernemers komen er in deze regeerperiode bekaaid vanaf.

Erik Ziengs – ondernemers-woordvoerder binnen de VVD – kende en herkende de problematiek. Hij ging de kritiek niet uit de weg maar vroeg wel aandacht voor de bijzondere samenstelling van de huidige Tweede Kamer. De VVD ziet zich geplaatst tegenover een grote en hardnekkige linkse meerderheid. Over zaken uit het Regeerakkoord kan prima met de PvdA gepraat worden. Maar voor bijna alle andere aangelegenheden moet de coalitie ‘met de pet rond’. Hetgeen bijna altijd leidt tot ingewikkelde – en voor VVD-ers soms onherkenbare - compromissen.

Maar, hield Erik de zaak voor, er gloort licht aan het eind van de tunnel. Want inmiddels gaat het met de economie aanzienlijk beter en is alle noeste arbeid niet voor niets geweest. Al kan nog niet iedereen de vruchten daarvan plukken. Daarnaast is Erik druk bezig met een aantal voorstellen die het de ondernemers eenvoudiger moeten maken. Waaronder wijzigingen op de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA).

En Erik is druk doende met de Wet Markt & Overheid, waarmee oneerlijke concurrentie door Overheden de kop ingedrukt moet gaan worden. Ook andere voorstellen om de rigide en klemvast zittende arbeidsmarkt-verhoudingen los te trekken komen wat hem betreft nog aan de orde. Maar lijken vooralsnog te stranden op de starre houding van het Ministerie van Sociale Zaken.

Statenfractie-voorzitter Willemien Meeuwissen vroeg met grote nadruk nog even aandacht voor de windmolen-problematiek in Drenthe. De Provincie voert de opdracht van het Rijk uit door in Drenthe windmolens te laten plaatsen. In de Provinciale Staten zijn partijen hier erg kritisch op, terwijl diezelfde partijen in de Tweede Kamer juist hameren op extra tempo en meer windmolens. Willemien Meeuwissen wilde weten of Erik Ziengs bij de andere partijen in de Tweede Kamer inmiddels een andere beweging ziet. Want alleen dán kan er een andere opdracht aan Minister Kamp worden gegeven.

Ook daarmee kon Erik Ziengs de zaal niet gelukkig maken. De andere partijen blijven vragen om meer windmolens. De VVD is nooit een groot voorstander van windmolens geweest. Immers, die draaien eerder op subsidie dan op windkracht. Maar er is geen meerderheid te vinden voor een bruikbaar alternatief. Kernenergie mag niet, kolencentrales kunnen niet, aardgas gaat niet en aardolie wil niet. En zonnepanelen leveren te weinig op. VVD-minister Henk Kamp kan geen kant op, hij kan het nooit goed doen. Alleen, we kennen Henk Kamp goed genoeg om te weten dat hij zich aan afspraken houdt en de voorgenomen plannen dus uitvoert.

Zo werd er de hele avond lang pittig gediscussieerd. Overigens, wel constructief en op basis van onderling respect. Zodat de avond, geheel ouderwets en op z’n Drents, onder het genot van een borrel kon worden afgesloten.