Minister Stef Blok opent Politieke Jaar

Op de opening van het nieuwe Politieke Jaar waren ruim 75 Noordelijke bestuurders afgekomen. Inclusief 1 Eerste Kamerlid: Tanja Klip en 2 Tweede Kamerleden: Betty de Boer en Aukje de Vries. Onze eigen Liberale Drent in het Parlement moest helaas vanwege verplichtingen elders verstek laten gaan. En de hoofdgast uiteraard, Minister Stef Blok. Hij maakte dankbaar van de gelegenheid gebruik om de zojuist gestarte VVD-campagne van nadere uitleg te voorzien.

De toon in de campagne is niet toevallig gekozen. Het is uiteindelijk de toon die de muziek maakt. Samen met alle Nederlanders heeft de VVD heeft keihard gewerkt om ons land uit de crisis te halen. En is daarin zeer succesvol geweest. Maar nog niet iedere Nederlander voelt dat ook zo. Daar wil de VVD de komende tijd vooral voor gaan zorgen. Nederland staat er - ook internationaal gezien - inmiddels uitstekend voor. Nu de Nederlanders nog.

Maar daarachter bespeurt de VVD nog een heel andere, veel diepere ontevredenheid. Liberaal Nederland begint zich ernstig zorgen te maken over de manier waarop we inmiddels met elkaar om menen te moeten gaan. Passen de nieuwkomers zich voldoende aan? Blijft Nederland nog wel Nederland? Maar ook de toenemende hufterigheid, ook onder autochtonen, baart zorgen. Die onvrede sluit naadloos aan bij de roep om stevige normen en waarden die binnen de VVD altijd al duidelijk aanwezig is. Ook op dat vlak wil de VVD de onzekerheid en onduidelijkheid wegnemen. Aanpakken!

Stef Blok stipte verder nog de onzekere internationale omstandigheden aan. Een toenemende kans op een diepe economische crisis in Italië, de mogelijkheid van Trump als President van de USA, niet nader te noemen schurkenleiders die schijnbaar ongestoord hun gang kunnen gaan en een dreigende desintegratie van Europa maken het er allemaal niet gemakkelijker op. Dat leidt in eigen land in ieder geval tot de roep om een sterke leider. En met Mark Rutte worden we daarmee op onze wenken bediend: een leider die inmiddels z’n meerwaarde heeft bewezen.

Tijdens de aansluitende vragenronde maakten verschillende Bestuurders van de gelegenheid gebruik om via de Minister het Kabinet op het vestje te spugen. Zo ook Voorzitter van de Statenfractie Willemien Meeuwissen: “Wij moeten maar al te vaak naar Den Haag om aandacht te vragen voor de broze werkgelegenheid in het Noorden. Voor gevangenissen, voor rechtbanken en voor andere Rijksdiensten. Daarbij moeten we ons voortdurend vervoegen bij steeds weer andere loketten. Kunnen we daarin nou niet eens 1 gesprekspartner krijgen?”

Dat kon Stef Blok helaas niet toezeggen. Maar hij raadde  Willemien Meeuwissen toch vooral aan om door te gaan met die verwoede pogingen. Ook al omdat het zin heeft. De herrie vanuit de gewesten heeft er al vaker voor gezorgd dat werkgelegenheid voor het Noorden behouden is gebleven.

Ter afsluiting was de vloer nog even voor Sabine Koebrugge. Zij voegde namens de Noordelijke campagneleiders nog even wat praktische verkiezings-informatie toe aan hetgeen Stef Blok over de campagne gezegd had. Inderdaad, de campagne begint langzaam op stoom te komen. Maar goed ook. Want de VVD rust niet voordat alle mensen gaan merken dat het beter gaat met Nederland. Dus gaan we in gesprek met de mensen op straat. Om te horen wat er nóg beter kan. En daar gaan onze bestuurders dan mee aan de slag.