VVD stelt vragen over mobiele telefonische bereikbaarheid

De VVD is wel zo’n beetje klaar met de slechte bereikbaarheid van het Drentse platteland. Naar nu blijkt zijn vele Drentse dorpen niet alleen qua internet slecht bereikbaar, maar ook per mobiele telefoon. “Niet meer van deze tijd”, vindt VVD-Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen, “we willen gewoon dat er snel actie wordt ondernomen. Wij gaan vragen stellen aan het College.”

Uit onderzoek van de NOS en RTV Drenthe blijkt, dat in meerdere Drentse dorpen heel slecht mobiel bereik is. En soms zelfs helemaal geen bereik. Willemien Meeuwissen: “Dit is al een aantal jaar zo. KPN heeft aangegeven dat ze vanaf 2015 masten zouden bijplaatsen om het probleem op te lossen. Het is nu eind 2016. En nog steeds zijn er dorpen waar je niet mobiel kunt bellen. Hier moet nu een oplossing voor komen.”

Willemien: “Iedereen wijst naar iedereen. Maar het probleem blijft bestaan. Laat de Provincie zonodig het voortouw maar nemen om dit te doorbreken. Bereikbaarheid in Drenthe – of het nou over de weg, via internet of met de telefoon is – moet hoog op de agenda. Om ergens goed te kunnen wonen en een bedrijf te hebben moet je gewoon goed en snel bereikbaar zijn. Goede verbindingen op het platteland moet top-prioriteit zijn. Dit raakt de leefbaarheid en veiligheid. Maar ook de werkgelegenheid.”

De VVD vraagt het college van Gedeputeerde Staten om uit te zoeken waarom het probleem nog steeds niet is opgelost. En vervolgens zou de Provincie het initiatief moeten nemen om partijen aan tafel te krijgen. Als dat niets oplevert, dan kunnen ze wat de VVD betreft bij Minister Kamp terecht. Willemien Meeuwissen: “Henk Kamp heeft 2 jaar geleden de gemeenten opgeroepen om met KPN in gesprek te gaan. Als ze vast zouden lopen, konden ze bij hem terecht. Nou, laten we daar vooral gebruik van maken!”