VVD: Niet nog meer windmolens op land

Alle Provinciale VVD-Fractievoorzitters van Nederland hebben gezamenlijk een standpunt ingenomen over het energievraagstuk. Waaronder de plaatsing van windmolens op land. Willemien Meeuwissen: “Wat ons betreft is het plafond straks bereikt. De bestaande afspraken (6000 Megawatt waarvan 286,5 in Drenthe) respecteren we, daar wordt niet aan getornd. Maar dat is wat de VVD betreft wel genoeg. De VVD ziet meer in andere vormen van energieopwekking.”

Die uitspraken zijn van belang, omdat de Provincies gaan over de plaatsing van nieuwe windmolenparken, in opdracht van het Rijk. “Op land,” vult Willemien Meeuwissen aan, “want plaatsing op zee vinden wij nog steeds een prima optie. Maar nog veel liever zien wij dat er vol wordt ingezet op innovatie en nieuwe technieken. Voor zowel opwekking, transport, als opslag van energie. Op dat vlak is er volgens de VVD nog een wereld te winnen.”

Willemien Meeuwissen: “Er zijn 3 voorwaarden vooraf: 1. het licht moet altijd blijven branden, 2. de kosten dienen binnen de perken te blijven en 3. willen we echt toe naar een subsidievrije energiemarkt als je het hebt over de exploitatie. Er komen steeds meer mogelijkheden in het vizier. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar het aanpassen van regels. Zodat onderlinge energielevering snel en eenvoudig gerealiseerd kan worden. En schaf de regel af, dat elk nieuwbouwhuis een bij wet verplichte gasaansluiting moet krijgen.”

“Ook willen wij huidige subsidies (zoals de SDE+ regeling) meer inzetten om het onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe innovatieve technieken te stimuleren. Daar verwachten wij veel meer van als het gaat om energiebesparing. Wij gaan ons allemaal sterk maken om die doelen binnen elke Provincie te behalen. En we bespreken dit gezamenlijk als VVD-fractievoorzitters met onze Tweede Kamerfractie."