Ook Landelijke VVD steunt Regionale Nieuwsmedia

Vorige maand al heeft de VVD Drenthe zich uitgesproken tegen de aangekondigde landelijke bezuinigingen op regionale media. En de daarmee dreigende verschraling van het programma-aanbod. Inmiddels is daar de landelijke VVD bij gekomen. Als het aan de landelijke VVD ligt, wordt volgend jaar eenmalig 17 miljoen vrijgemaakt voor de regionale nieuwsmedia. VVD-Statenlid Gea Weerts: “Dat geld is bedoeld om een structurele samenwerking tussen de omroepen en regionale media op gang te helpen.”

“Samenwerking is essentieel. Echter, dit vergt tijd. Dit extra geld in 2017 geeft de regionale omroepen wat meer lucht om de gewenste en noodzakelijke samenwerking vorm te geven. De bezuinigingen zijn niet van de baan, maar ze zijn opgeschort. Het is en goed teken dat RTV Drenthe, RTV Noord, RTV Oost en Omrop Fryslan eerder deze week hebben aangekondigd te gaan samenwerken. Om bedrijfsprocessen te verbeteren.”

Gea Weerts: “Wij hechten zeer aan onafhankelijke journalistiek. Daar hoort ook de kwaliteit van het regionale media-aanbod bij. Door nauwere samenwerking is er volgens de VVD nog een wereld te winnen en efficiëntie voordelen te behalen. Daarmee kunnen we een kwalitatief hoogwaardige regionale informatie- en nieuwsvoorziening voor Drenthe behouden.”