Statenfractie op werkbezoek in Brussel

De Drentse Staten hebben een kort maar krachtig werkbezoek gebracht aan het Europees Parlement. Daarbij lag veel nadruk op de landbouw. De VVD-fractie werd uitgebreid onthaald en bijgepraat door de Friese VVD-parlementariër Jan Huitema. Jan werkt op dit moment keihard aan een wijzigingsvoorstel dat het mogelijk moet maken dat boeren op termijn zelf hun meststoffen gaan winnen uit eigen koemest.

Jan Huitema: “Dat moet wel onder strenge voorwaarden. Maar nu moeten boeren aan de ene kant hun mest afvoeren en aan de andere kant kunstmest inkopen. Hiermee slaan we een dubbelslag. Dat is iets dat ook voor de Drentse boeren belangrijk is.” Jan Huitema verzorgde tevens een rondleiding door het Parlement en lichtte toe hoe de hazen daar lopen. Belangrijk voor de VVD om de korte lijnen met Brussel weer even aan te halen.

Er werd ook besproken hoe je als Statenlid invloed kunt uitoefenen in Brussel. Daarnaast werd een bezoek gebracht aan het Huis van de Nederlands Provincies en de Permanente Vertegenwoordiging. Daar werd het gezelschap bijgepraat op onderwerpen als Energie en Transport. Uiteindelijk kregen de Drentse Statenleden tekst en uitleg over de manier waarop het lobbyen in z’n werk gaat.