VVD wil snelle en forse aanpak Drentse binnensteden

VVD-fractielid Paul Moltmaker heeft bij Provinciale Staten aangedrongen op een doortastende inzet van het BinnenstadFonds. Met dat Fonds kunnen Drentse binnensteden en dorpskernen gerevitaliseerd worden en kan de toenemende leegstand worden teruggedrongen. Paul Moltmaker: “In elke binnenstad vreet de leegstand zich naar binnen. Wij willen daarom stevig inzetten op een gezamenlijke aanpak door Provincie, ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeenten.”

Het Provinciale BinnenstadFonds moet daarin een extra steun in de rug zijn. Paul Moltmaker: “Om betrokken partijen bij elkaar aan tafel te krijgen. En zo werk te maken van herbestemming en concentratie van de kernwinkelgebieden. Dat is niet alleen goed voor de economie van de centra zelf, maar ook voor het vestigingsklimaat. Voor elke stad en elk dorp is een vitaal centrum van levensbelang. Daarom willen we er echt stevig op inzetten.”

De VVD wil wel kritisch gaan volgen of het BinnenstadFonds op deze manier werkt. Daarvoor is meer nodig dan alleen het Provinciale budget. Paul Moltmaker: “We hebben daarnaast een multiplier nodig om daadwerkelijk het verschil te kunnen maken. Daarvoor hebben we andere partijen hard nodig. Vooral in financiële zin. We gaan kijken of het werkt. En zo niet, dan moet de regeling worden aangepast.”