VVD: beide ijsbaanplannen betrekken in afweging

De VVD wil ook graag, evenals vele inwoners van Drenthe, snel een nieuwe kunstijsbaan. Maar daarbij gaat zorgvuldigheid vóór snelheid. Op die manier geeft de Statenfractie aan dat het, wat de VVD betreft, nog geen gelopen race is. Fractielid Paul Moltmaker: “De verwachtingen over het proces lopen aanzienlijk uiteen. En de emoties lopen hoog op. Maar daar gaan Provinciale Staten niet in mee."

Zowel Assen als Hoogeveen azen op de 5 miljoen die de Provincie beschikbaar wil stellen voor een haalbaar plan. Het College heeft op 31 maart eerdere plannen van Hoogeveen en Assen als onvoldoende beoordeeld. Beide initiatieven kwamen daarom niet in aanmerking voor een subsidie. Vervolgens heeft Gedeputeerde Henk Jumelet aangegeven dat eventuele nieuwe aanvragen in volgorde van binnenkomst behandeld worden.

Dat Hoogeveen daar handig gebruik van maakte verdient alle lof. Maar ze krijgen daarmee niet automatisch ook de 5 miljoen subsidie. Paul Moltmaker: “Ook Assen maakt nog kans. Al kunnen ze niet al te lang meer wachten met het indienen van een aangepast plan. Die behandeling in volgorde van binnenkomst wil verder niet veel zeggen. Want uiteindelijk hakken Provinciale Staten de knoop door.”

Volgens de VVD is er ruimte voor een kunstijsbaan in Drenthe: “Daarbij wordt uiteindelijk gekozen voor het beste plan, niet het snelste plan. Voor een goed doortimmerd plan willen wij maximaal 5 miljoen beschikbaar stellen. Als duwtje in de rug. Dan moet hopelijk binnen 2 jaar kunstijs in Drenthe mogelijk zijn.”