Grondig werkbezoek aan Tynaarlo

In de reeks maandelijkse werkbezoeken van de Statenfractie was het afgelopen donderdag de beurt aan de gemeente Tynaarlo. Daar werd - op uitnodiging van de VVD-fractie en VVD–wethouder Nina Hofstra - een bezoek gebracht aan een ingewikkelde bodemsanering en de nieuwbouw van een multifunctioneel schoolgebouw en een sportkantine. En dat weten ze wel slim aan te pakken, daar in Tynaarlo.

De vervuilde grond onder de voormalige vestiging van Van Wijk & Boerma is inmiddels een meter diep afgegraven en afgevoerd. De resterende vervuiling probeert men te bestrijden met behulp van injectie en rondpompen van chemische en biologische middelen. Met deze geavanceerde techniek probeert men tot op een diepte van 25 meter de vervuiling op te lossen. Hetgeen uitstekend (b)lijkt te lukken.

Daarnaast werd een bezoek gebracht aan Basisschool ’t Oelebred. De school wordt deels nieuw gebouwd, deels verbouwd. Het nieuwe gebouw moet op termijn niet alleen onderdak bieden aan de basisschool, maar ook aan dorpsverenigingen en de naschoolse opvang. Zodat optimaal van de nieuwbouw gebruik kan worden gemaakt. Opnieuw een voorbeeld van slim omgaan met beperkte middelen.

Maar er werd vooral stilgestaan bij bouw van een nieuwe sportkantine en de aanleg van een rotonde in Tynaarlo. Samen met de Provincie wordt geprobeerd daar de verkeersveiligheid te verhogen. Door de toegang tot het sportpark en het zwembad te verbeteren. Zodat de sportende jeugd geen halsbrekende toeren hoeft uit te halen om überhaupt de overkant te halen.