VVD wil mis-match op Arbeidsmarkt aanpakken

Het is niet de primaire taak van de Provincie. Maar toch wil de VVD dat de Provincie zich actief gaat bemoeien met de dreigende mis-match op de Drentse arbeidsmarkt. Willemien Meeuwissen: “Aan de ene kant is er steeds meer vraag naar vakmensen in o.a. de techniek en de bouw. En aan de andere kant komen steeds meer MBO-ers blijvend langs de kant te staan. Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan.”

Daarom roept de VVD, samen met de PvdA, de Provincie op om hierin actie te ondernemen. Willemien: “Er komen steeds minder banen voor lager opgeleiden (MBO 1 en 2). Want het werk wordt complexer en steeds meer geautomatiseerd. Daarnaast zijn er sectoren met een overschot aan personeel. Zoals ondersteunende en administratieve beroepen. Terwijl we juist in de techniek en in de bouw voortdurend mensen tekort komen.”

“Hierdoor ontstaat er steeds groter wordende mis-match tussen vraag en aanbod. Dat wordt in toenemende mate een maatschappelijk-economisch probleem. Het is vooral een taak van bedrijven en het onderwijs om dit op te lossen. Maar de Provincie kan hierin wel een faciliterende, aanjagende of agenderende rol vervullen. Daarom roepen wij het College op om een plan te maken en te helpen dit probleem aan te pakken.”