Eerste Taart van de Staten voor Jyve Koeriers

VVD-Statenlid Johan Baltes sprak lovende woorden bij de uitreiking van de eerste Taart van de Staten aan Jan Stavast: “Jyve Koeriers is een voorbeeldbedrijf. Juist dit soort bedrijven zijn van vitaal belang voor de Drentse economie: flexibel, hoogwaardig, onderscheidend, degelijk en van hoge kwaliteit. Een trouwe en solide werkgever. Juist in een segment waarin we wel wat werkgelegenheid kunnen gebruiken.

De ‘Taart van de Staten is een initiatief van de VVD Statenfractie. Vooral gericht op mensen en bedrijven die zich positief onderscheiden voor de Drentse economie. Elke maand wordt er eentje uitgereikt. Waarbij de Statenleden ook gelijk in gesprek gaan met de ondernemers. Zodat er geleerd kan worden van zowel de succesfactoren als de eventuele knelpunten.

Soepel

Jyve Koeriers (een samenvoeging van de beginletters van Jan, Yvonne, Vera en Erik Stavast) in Borger was niet toevallig het eerste bedrijf. Er zijn volgens Johan Baltes weinig bedrijven in Drenthe die zo snel gegroeid zijn en hun zaakjes zo goed voor elkaar hebben: “De Jyve is ook een Latijns-Amerikaanse dans: temperamentvol, stijlvol en soepel in de heupen…..”

130 man/vrouw

“Op dit moment is de mis-match op de Drentse arbeidsmarkt uiterst actueel. Er zijn in Drenthe teveel mensen die werkeloos thuis zitten. En tegelijkertijd is er een grote behoefte aan vooral technisch en flexibel personeel. Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan. Daar weet Jyve Koeriers wel raad mee. Zij bieden volop kansen aan mensen zónder diploma, maar mét een rijbewijs.”

Duurzaam

Bij Jyve Koeriers werken maar liefst rond de 130 medewerkers, waarvan het grootste aantal uit de directe omgeving. Allemaal voorzien van een contract en een Bewijs van Goed Gedrag. Jyve Koeriers werkt voor de meest uiteenlopende, grote, ook nationale opdrachtgevers. Ze rijden dag en nacht, provinciaal, nationaal en internationaal. Personenvervoer, vrachtvervoer, pakketvervoer, autovervoer, spoedvervoer, wat niet eigenlijk. En, ook niet onbelangrijk, voor een groot deel duurzaam en op groen gas. Johan Baltes: “Ook dat is iets waar een Drents politicus erg blij van wordt!”