Duidelijkheid over politie-inzet op platteland

Ongeveer tegelijkertijd verschenen er 2 tegenstrijdige berichten in de pers over de inzet van politie op het platteland. Volgens de 12 Commissarissen van de Koning, waaronder de CdK van Drenthe, is het platteland een luilekkerland voor criminelen. Maar volgens burgemeester Marco Out, tevens Voorzitter Veiligheidsregio Drenthe, valt het allemaal enorm mee. Vandaar dat de VVD de Commissaris heeft gevraagd om duidelijkheid.

VVD-Statenlid Jan Smits: “Voor de VVD is veiligheid belangrijk. Zowel in de stad als op het platteland. Iedereen in Drenthe moet veilig kunnen wonen, werken, naar school gaan en recreëren. Het wordt verwarrend als de CdK in een rapport zegt dat er een probleem is. En een dag later de Voorzitter van de Veiligheidsregio Drenthe zegt dat er niets aan de hand is. Dan moet je echt even navragen hoe het echt zit.”

Jan Smits: “Is dit rapport representatief voor Drenthe? Richt de Nationale Politie zich inderdaad meer op de Randstad dan op het platteland? En ontstaat daardoor steeds meer een ‘politieloos platteland’. Waarom is de Voorzitter van de Veiligheidsregio kennelijk niet betrokken geweest bij de totstandkoming van het rapport? En is Drenthe nou veilig of niet? Daar wil de VVD wel antwoord op hebben.”

Jan Smits onderschrijft overigens de conclusie van zowel van Aartsen als Marco Out, dat wietplantages en drugsafval een groot probleem aan het worden zijn. Jan Smits: “Dergelijke ondermijnende activiteiten vormen in toenemende mate een bedreiging. Als de politie daar meer prioriteit aan zou geven, dan komen ze vanzelf ook meer op het platteland…...”