Ophef over opcenten

Het artikel over de verbreding van de N34 – en een EVENTUELE verhoging van de Provinciale opcenten – is de VVD niet door iedereen in dank afgenomen. Onterecht werd aangenomen dat de VVD Statenfractie op voorhand haar wisselgeld al had ingeleverd. Fractielid Johan Baltes: “Zover zijn we nog lang niet. We willen alle mogelijkheden onderzoeken. En daarbij op voorhand niets uitsluiten.”

De VVD Statenfractie is al jarenlang een apert tegenstander van verhogingen van de Provinciale opcenten. Johan Baltes: “We zijn voor lastenverlichting en vinden dat je de auto niet onnodig moet belasten.  Bovendien zijn we nu al de trieste koploper als het gaat om de hoogte van motorrijtuigenbelasting. Maar veiligheid is voor ons ook belangrijk. Er gebeuren nog steeds teveel ongelukken op de N34. Recent zijn we opnieuw opgeschrikt door 2 dodelijke ongevallen. Als we dan zouden moeten kiezen tussen lastenverlichting of veiligheid is dat laatste voor ons bespreekbaar.”

Daarbij is totale verdubbeling van de N34 slechts één van de mogelijkheden. Johan Baltes: “En wat ons betreft niet per definitie de meest logische oplossing. We hebben net een plan binnengekregen van Gedeputeerde Henk Brink (VVD). Daarin staan de verschillende opties keurig op een rijtje. Gekoppeld aan de respectievelijke voor- en nadelen. Evenals de kosten. We willen dat rapport uitgebreid bestuderen. En daarbij geen mogelijkheid op voorhand uitsluiten.”