VVD wil goede schaderegeling bij groot wild

Tijdens een werkbezoek met de VVD Westerveld heeft de VVD Statenfractie aangegeven dat alleen onder heel strikte voorwaarden groot wild welkom is in het Drents-Friese Woud. Statenlid Jan Luuk Stel: “Groot wild in Drenthe kan alleen als de randvoorwaarden goed geregeld zijn. Waaronder een regeling voor de aangerichte schade.”

De VVD Statenfractie was met de VVD Raadsfractie Westerveld te gast in de kantine van Camping de Reeënwissel in Hoogersmilde. Daar laaide de discussie over groot wild opnieuw op. Want bij de Drentse VVD leden en stemmers zijn voorstanders én tegenstanders van de komst van groot wild te vinden. Eigenaar Raymond van Beerendonk van de Reeënwissel ziet edelherten graag komen. Voor het toerisme kan het een positieve impuls zijn. Maar voor de verkeersveiligheid een groot risico en voor de landbouw een fikse schadepost. Zo bracht de aanwezige bollenteler in: de huidige regelingen voor schadevergoeding werken al niet. Wat gaat er dan straks gebeuren als de schade door groot wild toeneemt?

Jan Luuk Stel: “Over het beheer van de populatie zijn nog geen goede afspraken gemaakt. Verkeersveiligheid kan niet gegarandeerd worden. En de schade door herten aan gewassen kan flink oplopen. Daar zijn nog geen goede schaderegelingen voor. Moet de Provincie die kosten betalen? Of komt dat voor rekening van organisaties die er voordeel bij hebben? Er moet eerst duidelijkheid komen over de randvoorwaarden.”

De Stuurgroep die zich buigt over groot wild besloot eerder deze week om voorlopig geen edelherten toe te laten, omdat er te weinig draagvlak is. Daarmee lijkt de discussie wellicht van tafel. Maar dat hij terugkomt op de agenda stond voor alle aanwezigen als een paal boven water.

Naast groot wild werd ook het belang van toerisme voor Westerveld besproken. Het levert veel geld en banen op. En daardoor kunnen voorzieningen behouden blijven. De Gemeente Westerveld zou de toeristische waarde nog beter willen benutten. Samen met de Provincie faciliteert ze recreatie-ondernemers om hun bedrijven verder uit te bouwen. De aanwezige ondernemers steunen dit van harte: laten we denken vanuit kansen in plaats vanuit belemmeringen.

Ook de aanleg van glasvezel kwam aan bod. Vooral de ondernemers vroegen hier nu echt vaart mee te maken. "Ga niet proberen om het laatste risico uit te bannen, maar toon lef als bestuurder en neem dat risico", zo hielden zij Wethouder Klaas Smit voor. Glasvezel is immers zó belangrijk voor Westerveld. De schop moet in de grond. En daarover waren alle aanwezigen het dan wel weer eens.