VVD wil einde gekrakeel ijsbaan

Wat de VVD betreft valt de keuze voor de Drentse IJsbaan op Hoogeveen. Paul Moltmaker van de VVD Statenfractie: “Die ijsbaan moet er binnen 2 jaar komen. En aangezien Hoogeveen de plannen op orde heeft, lijkt dat nu de aangewezen locatie. We hopen dat met deze keuze het gekrakeel rondom de ijsbaan nu eindelijk is afgelopen.

Toen Gedeputeerde Jumelet 5 miljoen euro beschikbaar stelde voor een nieuwe Drentse ijsbaan, zaten zowel Assen als Hoogeveen direct op het vinkentouw. Beide gemeenten dienden een plan in. Maar deze werden eind maart beiden afgewezen. Ze bleken onvoldoende onderbouwd. Jumelet wilde nieuwe, haalbare en financieel gegarandeerde plannen zien. Gesteund door een Raadsbesluit.

Gedeputeerde Staten heeft 5 miljoen euro gereserveerd voor een ijsbaan-plan, maar dan moet de Gemeenteraad wel garant staan voor de financiering. Daarop besloot Hoogeveen dezelfde avond een raadsvergadering bijeen te roepen om die gemeentegarantie te regelen. Assen daarentegen diende een principieel bezwaar in tegen deze eis en tegen de latere afwijzing.

Het nieuwe plan van Hoogeveen voldoet aan alle gestelde eisen. Hoogeveen komt dus in aanmerking voor de subsidie van 5 miljoen. Assen heeft nog steeds geen alternatief plan ingediend. Hoewel de VVD liever een integrale afweging had gemaakt, is dat nu niet mogelijk. Maar de VVD heeft er bij het College wel op aangedrongen, dat er meegedacht gaat worden over een andere invulling van het TT-terrein.

Paul Moltmaker: “We kunnen altijd nog zien wat er op het TT-complex aan alternatieve mogelijkheden ontwikkeld kunnen worden. In plaats van een ijsbaan zijn er ook andere, toeristisch-recreatieve mogelijkheden. Het is zinvol om daar uitgebreid onderzoek naar te doen en die ontwikkelingen uiteindelijk te ondersteunen. Het College heeft toegezegd open te staan voor een gesprek met Assen hierover.”