Henk Brink nieuwe voorzitter Tour de Force

VVD-Gedeputeerde Henk Brink is benoemd tot voorzitter van de ‘Tour de Force’: een initiatief dat het fietsgebruik in Nederland moet stimuleren. Henk Brink: "Fietsen is een belangrijke aanjager van onze vrijetijdseconomie. Het is goed voor de gezondheid van mensen en de verduurzaming van de samenleving. Bovendien speelt de fiets een steeds belangrijkere rol in de mobiliteit van mensen." De Tour de Force heeft tot doel het aantal fietskilometers in ons land vóór 2020 met 20% te laten stijgen.

In de Tour de Force werken Rijk, Provincies, Vervoerregio’s, maatschappelijke organisaties, marktpartijen en kennisinstituten intensief samen. Daarbij gesteund door betrokken organisaties zoals de ANWB, Fietsersbond, BOVAG en Veilig Verkeer Nederland. De ‘Tour’ werd in 2015 gelanceerd tijdens de start van de Tour de France in Utrecht. Henk Brink: “Het doel is om meer aandacht, prioriteit en geld voor fietsbeleid te genereren. Vooral omdat fietsgebruik grote maatschappelijke voordelen heeft die nu nog niet volledig worden benut.”

Vorig jaar presenteerde de ‘Tour de Force’ een Agenda Fiets 2017-2020. Daarin staan 8 doelen geformuleerd, die samen moeten bijdragen aan • Nederland als toonaangevend Fietsland • meer ruimte voor de fiets in steden • een kwaliteitsimpuls op drukke en kansrijke regionale fietsroutes • optimaliseren overstap fiets-ov-fiets en auto-fiets • gerichte stimulering van fietsen • minder fietsslachtoffers • minder gestolen fietsen • het versterken van de kennisinfrastructuur.

Om deze doelen te halen is onlangs een uitvoeringsprogramma geschreven. Dat ligt nu ter consultatie bij alle betrokken organisaties. Op 6 oktober stelt de Tourleiding dit uitvoeringsprogramma vast. Het bevat tal van projecten en acties die de komende twee jaar uitgevoerd gaan worden. Meer informatie over Tour de Force, de Fietsagenda en het uitvoeringsprogramma is te vinden op www.tourdeforce2020.nl