VVD Drenthe kiest voor gedeeltelijke verdubbeling N34

Volgens de VVD is een gedeeltelijke verdubbeling van de N34 de beste optie voor de aanpak van de N34 Groningen <> Emmen. Fractielid Johan Baltes: “Niet alleen de beste, maar ook de goedkoopste oplossing voor de knelpunten. Dat is tevens de uitkomst van het onderzoek dat in opdracht van de VVD en het CDA sinds 2016 is uitgevoerd. Dit hebben we ook besproken in de Commissie Omgeving Beleid (OGB)”

In 2016 is op initiatief van VVD en CDA een motie aangenomen die kon rekenen op brede steun. De motie riep op tot het doen van uitgebreid onderzoek naar de knelpunten op het traject Emmen-Groningen. Johan Baltes: “Daarbij werd niet alleen gekeken naar de N34. Ook de N381 (de ‘Frieslandroute’) en de N391 (Emmen-Veendam) werden daarin meegenomen. Tevens is onderzocht in hoeverre de aanleg van een spoorlijn van Emmen naar Stadskanaal een oplossing zou zijn.”

 

De uitkomsten zijn helder. De kosten voor de aanleg van de spoorlijn (360 miljoen) zijn te hoog. Bovendien zijn er voldoende en uitstekende busverbindingen. Ook het opwaarderen van de N381 en N391 zet geen zoden aan de dijk. Johan Baltes: “Het grootste effect bereik je door een gedeeltelijke verdubbeling van de N34. Dit komt zowel de bereikbaarheid als de verkeersveiligheid het meest ten goede.”


“Dan hebben we het over een geraamde investering van ongeveer 90 miljoen. Daarom heeft de VVD Gedeputeerde Henk Brink opgeroepen de voorgestelde plannen uit te werken en nog in 2018 met voorstellen richting Provinciale Staten te komen. Zodat de financiële consequenties nog in de begroting van 2019 kunnen worden opgenomen.”