Minder Regels, meer Economie in nieuwe Omgevingsvisie

Onder invloed van de VVD is er in de nieuwe Omgevingsvisie - letterlijk - meer ruimte gekomen voor economie. Aan die Omgevingsvisie is door Provinciale Staten de afgelopen 5 maanden keihard gewerkt. De totstandkoming duurt bij elkaar 2 jaar. In 2019 moet de nieuwe Visie klaar zijn. Deze nieuwe Omgevingsvisie moet dan wel 6 tot 8 jaar mee kunnen gaan.

VVD Statenlid Ton Serlie: “In de Omgevingsvisie leggen we voor langere tijd vast hoe we met de leefomgeving in Drenthe willen omgaan. En dan hebben we het vooral over de samenhang tussen ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer, vervoer, infrastructuur en cultureel erfgoed. Met andere woorden: de regels omtrent het aanvragen en verlenen van vergunningen, alsook kaders waarbinnen Gemeenten en Waterschappen hun taken uit moeten oefenen.”

Ton Serlie: “De VVD wil, dat daarbij beter rekening wordt gehouden met economische en daarbinnen zeker ook agrarische ontwikkelingen. Vooral het aanvragen van vergunningen moet een stuk eenvoudiger worden. Zowel voor particulieren als bedrijven. Daarin hebben wij als VVD een aantal belangrijke piketpaaltjes geslagen. Waaronder een verantwoorde inpassing van de Energietransitie, om ruimte te maken voor nieuwe energie-opwekkers.”

“Maar ook dat er ook zuinig wordt omgegaan met landbouwgrond. Omdat die grond primair bestemd moet zijn voor voedselvoorziening. In de nieuwe Visie moet een duidelijke rol worden weggelegd voor Gemeenten. Ook op het gebied van vakantieparken en permanente bewoning van de wat minder vitale parken en overige recreatiewoningen.”

Ton Serlie: “Uiteindelijk willen wij bij zowel de Provincie als bij de Gemeenten veel meer een ‘ja-mits’-houding in plaats van een ‘nee-tenzij’-houding. De VVD wil dat Overheden eerder gas geven dan op de rem trappen. Want voor ons zijn regels er om ontwikkelingen in goede banen te leiden, niet om ze tegen te houden.”