Glasvezel komt langzaam maar zeker van/in de grond

Op donderdag 12 oktober werd Hijken - als eerste dorp van Midden-Drenthe – aangesloten op het glasvezelnet. Dankzij de Coöperatie ‘Sterk Midden-Drenthe’. En mede dankzij de Statenfractie van de VVD, die zich al jaren inzet voor snel internet in de buitengebieden. Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “Snel internet op het platteland is een absolute voorwaarde voor de leefbaarheid.”

Na 5 jaar keihard werken is het gelukt, de eerste aansluiting is een feit. En er gaan er nog vele volgen. Roel Vogelzang van Minicamping De Tuinfluiter (en tevens melkveehouder) heeft hier lang naar uitgekeken. Hij heeft als vrijwilliger zelf meegewerkt aan het bereiken van deze mijlpaal: “Zowel voor de camping als voor de melkveehouderij is snel internet absoluut noodzakelijk”.

Willemien Meeuwissen maakt zich in de politiek al jarenlang sterk voor dit soort initiatieven: “In het begin was het moeilijk om andere Fracties mee te krijgen. Maar stap voor stap zijn alle partijen in Provinciale Staten overtuigd geraakt. Er moet iets gedaan worden. De noodzaak om de initiatieven voor snel internet Provinciaal te steunen is nu bij iedereen geland. Inmiddels werken zowel het College als de Statenfracties allemaal mee om de initiatieven te ondersteunen. En dat is belangrijk.”