VVD zoekt Vrouwen

De Gemeenteraadsverkiezingen zijn nog niet achter de rug, of de VVD Drenthe is al op zoek naar meer vrouwen. Vrouwen met politieke interesse die de ambitie hebben om een actieve rol te gaan spelen. Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “We hebben over vrouwen in de Drentse VVD niet te klagen. Maar, er kunnen er nog zeker wel een paar bij. En we willen die vrouwen goed op hun toekomstige taak voorbereiden.”

In het recente verleden had de VVD Drenthe een vrouwelijke Gedeputeerde (Tanja Klip), een vrouwelijke KC-voorzitter (Anneli Bouckaert) en achtereenvolgens 2 vrouwelijke voorzitters van de Statenfractie (Annemarie Pannekoek en Willemien Meeuwissen). Maar op dit moment telt de VVD Statenfractie slechts 2 vrouwelijke fractieleden. Dat aantal mag van de (vrouwelijke) fractievoorzitter wel omhoog….

Speciaal voor vrouwen die politiek actief willen worden wordt op dit moment al het nodige in gang gezet. Zo organiseert de Provinciale Werkgroep ‘Vrouwen Kiezen’ de (gratis) cursus ‘Politiek Actief’. In samenwerking met ProDemos, het landelijke Huis voor Democratie en Rechtstaat.  Aanmelden kan via www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/overheid-en-bestuur/100-jaar-vrouwen/activiteiten/@128724/gratis-cursus. De Werkgroep ‘Vrouwen Kiezen’ is speciaal opgericht omdat in Drenthe maar weinig vrouwen politiek actief zijn. Dat aantal moet volgens Willemien Meeuwissen omhoog. Liefst met ingang van de Statenverkiezingen van volgend jaar.

Naast Vrouwen Kiezen is er een Politiek Vrouwen Netwerk Drenthe in oprichting. Dat Netwerk is er voor alle vrouwelijke raadsleden, statenleden, wethouders en waterschapsbestuurders in Groningen, Friesland en Drenthe. Het Netwerk streeft een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen in alle politieke gremia na. Want uit onderzoek blijkt, dat teams met een gemengde samenstelling beter presteren dan teams die voornamelijk uit mannen (of vrouwen) bestaan. Meer informatie: anitavandernoord@gmail.com

Overigens is de cursus ‘Politiek Actief’ ook toegankelijk voor mannen die overwegen in de politiek te gaan. Vrouwen én mannen die interesse hebben om politiek actief te worden bij de VVD Drenthe, kunnen contact opnemen met Agnes Klinkenberg van het VVD Regiobestuur Noord. Om samen te verkennen wat de mogelijkheden zijn: agnes.klinkenberg@home.nl