NIEUWJAARSRECEPTIE: VVD GAAT VERNIEUWEN

Opnieuw bomvolle bak tijdens de Nieuwjaarsreceptie in Westerbork. Maar geen gezapige bijeenkomst. Want het gaat weliswaar goed met de VVD in Drenthe, maar het moet nog veel beter. Daartoe worden niet alleen de leden opgeroepen, daartoe wordt ook de partij opgeschud. Te beginnen met de felbegeerde terugkomst van de provinciale structuur. Daarmee komt de VVD weer dichter bij de Drenten te staan.

In beweging komen

De aftrap werd gedaan door de Voorzitter van de Statenfractie Willemien Meeuwissen: “Ik voel de verantwoordelijkheid om als partij in beweging te komen en te blijven. Om ook antwoorden te ontwikkelen voor de nieuwe vraagstukken. En sommige heilige huisjes moeten daarbij omver. Bijvoorbeeld als het gaat om de energietransitie. Aan de andere kant blijven onderwerpen als werkgelegenheid, veiligheid en financiële degelijkheid vaste VVD-standpunten. Zaken die van oudsher in goede handen zijn in de partij. En die blijven dat ook.”

Niet op lauweren rusten

Als 2de spreker was Landelijk Voorzitter Christianne van der Wal uitgenodigd. En die deed de boodschap nog eens dunnetjes over. Maar dan vanuit landelijk perspectief: “Mijn grootste angst is niet, dat er met een nieuwe aanpak soms iets fout gaat. Mijn grootste angst is dat we niet vernieuwen en op onze lauweren gaan rusten. Zowel qua politiek als binnen de vereniging zijn we bezig onszelf te vernieuwen. Waarbij we meer mensen betrekken, waarbij we benaderbaar zijn. We zijn een open partij.”

Ga stemmen!

Daarna was het de beurt aan Haagse Zaken. Tanja Klip - nr. 3 op de kandidatenlijst van de VVD Eerste Kamerverkiezingen! - deed verslag vanuit de Eerste Kamer. Ze meldde ook de hoge plek op de kandidatenlijst voor Paulien Geerdink (Groningen) en Avine Fokkens (Friesland). Waardoor de Eerste Kamer een ijzersterke vertegenwoordiging lijkt te krijgen. De Statenverkiezingen zijn belangrijk voor de samenstelling van de Eerste Kamer. Op dit moment beschikt de Coalitie over slechts 1 stem meerderheid. En voor de bestuurbaarheid van Ons Land is het van groot belang dat die behouden blijft.

Veiling

Daarna gaf Erik Ziengs een kort verslag vanuit de Tweede Kamer. Hij zou later nog ijzersterk terugkomen als onvolprezen Veilingmeester. Hij leidde de bijeenkomst op soepele en razendsnelle wijze langs de volgepropte prijzenkast. En harkte daarmee een uiterst respectabel bedrag binnen. Samen met de opbrengst van de Melkbus en de Wijnverkoop kon ruim € 5.000,- in de Campagnekas gestort worden. Waarvoor hulde!

Campagne met sterk Drents karakter

De afsluiting was voorbehouden aan Lijsttrekker (en huidig Gedeputeerde) Henk Brink. Hij kondigde de start van de nieuwe Verkiezingscampagne aan. Een campagne met een sterk Drents karakter. Waartoe zelfs het Verkiezingsprogramma in het Drents wordt vertaald. Henk Brink: “Wij gaan voor een mooi Drenthe voor de Drenten. Waar het goed leven en wonen is. Met werk voor iedereen, veel innovatie, en goed bereikbaar. Iets waar iedere Drent iets aan heeft.”