IN GESPREK MET JONGE BOEREN

Afgelopen vrijdag was een aantal VVD-kandidaten op werkbezoek bij een lid van het Drents Agrarisch Jongeren Kontakt (DJAK). Willemien Meeuwissen, Johan Moes en Karin Zwaan brachten een bezoek aan het melkvee- en akkerbouwbedrijf dat de 25-jarige Annemiek Koekoek samen met haar vader runt in Tynaarlo. Daar konden ze uitgebreid kennis nemen van de problemen die jonge boeren ondervinden bij de op- en uitbouw van hun bedrijf.

Stap voor stap zijn op het bedrijf investeringen gedaan. Te beginnen met de compleet vernieuwde melkstal en plannen voor de andere stallen zijn in de maak. Maar ook de vervanging van het asbest dak staat op de rol. De jonge boerin gaf aan dat het aanvragen van de provinciale lening daarvoor veel papierwerk en telefoontjes vergt. Terwijl je de hele dag druk aan het werk bent met de koeien en op het land. Willemien Meeuwissen: “Wij zouden eens moeten onderzoeken in hoeverre de provinciale regeling voor het verwijderen van asbest daken eenvoudiger gemaakt kan worden.”

Maar Annemiek Koekoek bracht nog een probleem ter sprake: de mestproblematiek. Boeren moeten mest afvoeren, kunstmest kopen en ondertussen verarmt toch de bodem. Dat moet toch anders kunnen? Willemien Meeuwissen: “Dit is inderdaad een probleem, we horen dit vaker. Onze VVD-er in Brussel Jan Huitema, zelf ook melkveehouder, werkt er hard aan om de Europese regels te veranderen. We moeten ervoor zorgen dat we in Drenthe vervolgens het maximale doen om onze boeren te ondersteunen.”

“Ik ben erg onder de indruk van wat deze jonge vrouw allemaal voor elkaar krijgt. Hard werken, en stap voor stap verder de toekomst van haar bedrijf uitbouwen.

Het is zeer onterecht dat boerenbedrijven door sommige actiegroepen en politieke partijen zo negatief geframed worden. Daar wil het DAJK een eerlijk verhaal tegenover zetten. Dat is Annemiek bij ons in ieder geval goed gelukt. Al waren we het eigenlijk over alles snel eens.”