VVD IN GESPREK MET AGRARISCHE SECTOR

Op vrijdag 1 maart jl. was een zware VVD-delegatie - bestaande uit de Drentse kandidaten Henk Brink, Johan Moes en Karin Zwaan, tezamen met Tweede Kamerlid Helma Lodders en Europa-kandidaat Jan Huitema - op werkbezoek bij bollenboer Veninga in Hijken. De bollenteelt staat - ook in Drenthe - onder druk. De strenge wet- en regelgeving wordt als een belemmering ervaren en schiet soms zijn doel voorbij. De agrarische sector zou vanuit Den Haag en ook Brussel graag wat meer maatwerk willen zien.

VVD-lijsttrekker en Gedeputeerde Henk Brink is daar mee bekend: “Wij proberen vanuit de Provincie sowieso de regels voor de agrarische sector binnen de perken te houden. Boeren zijn vooral ook ondernemers. Die moeten de ruimte krijgen om zich te blijven ontwikkelen. Daarin zien we ook een belangrijke plaats voor verduurzaming en innovatie. De agrarische sector is voor onze Provincie van grote economische, maar ook maatschappelijke betekenis. Wat de VVD betreft wordt dit een speerpunt in het nieuwe collegebeleid”.

Vooraf was het gezelschap ook al op werkbezoek geweest bij het akkerbouw- en veeteeltbedrijf van de familie Boer in Elp. Op beide agrarische bedrijven speelt ook de erfopvolging. Bij de familie Veninga wordt de 2de generatie ingewerkt en bij de familie Boer is zelfs de 3de generatie al aan de slag. Toch vinden beide agrarische ondernemers, dat ook hier de wet- en regelgeving omtrent erfopvolging sterk verbeterd kan worden.