VVD wil biomonitoring rond Attero

De VVD in Drenthe maakt zich zorgen over het vrijkomen van giftige gassen en dampen bij afvalbranden. Afgelopen zondag was er voor de vierde keer brand bij Attero.

Bij afvalbranden kunnen giftige gassen vrijkomen en giftige stoffen neerdalen in de omgeving. Dat is de afgelopen weken ook gebeurd. Statenlid Johan Moes: ‘Attero treft maatregelen om de kans op een brand te verkleinen. Maar voor de omwonenden, waaronder de agrarisch ondernemers, blijft het iedere keer de vraag of er gevolgen zijn voor hun woonomgeving,  gewassen of dieren. Men krijgt hierover geen of pas heel laat informatie en men maakt zich zorgen.’
De VVD zou graag zien dat omwonenden snel weten wat er aan de hand is. Moes: ‘In het verleden werden door Attero metingen verricht in de omgeving, de zogenaamde biomonitoring. Hiermee is Attero enige tijd geleden gestopt. Wij willen van Gedeputeerde Staten weten of zij ook vinden dat Attero hierin zijn verantwoordelijkheid weer zou moeten nemen, en de biomonitoring weer zou moeten organiseren. En het liefste zien we dat dit als voorwaarde opgenomen wordt bij de vergunningverlening. Daarom hebben we schriftelijke vragen gesteld, waar we hopelijk snel antwoord op krijgen. Tot die tijd blijven we kritisch en volgen we de ontwikkelingen op de voet.’