VVD wil effectieve bestrijding van eikenprocessierups

De huidige bestrijdingsmethoden van de eikenprocessierups zijn onvoldoende effectief. De rupsen veroorzaken pijnlijke en jeukende bulten bij mens en dier. Willemien Meeuwissen, fractievoorzitter VVD Drenthe: “Daarom moeten de provincie en gemeenten kiezen voor een andere aanpak. Eén die wél werkt.”

De eikenprocessierups zorgt ook in Drenthe voor steeds meer overlast.  Volwassenen, kinderen en dieren lopen letsel op aan huid, luchtwegen en ogen. Ze zitten onder de jeukende bulten, en het kan ook erg pijnlijk zijn.

In Drenthe wordt getracht de rupsen zoveel mogelijk te verwijderen uit de bomen. Ruim tienduizend eikenbomen moeten echter nog behandeld worden. “Het is dweilen met de kraan open. Dat aantal is niet te doen en daarom geeft een deel van de gemeenten en de provincie het op. Maar dat is dus geen oplossing” stelt Willemien.

VVD Drenthe vindt daarom dat de provincie samen met de gemeenten een effectief provinciaal bestrijdingsplan op moet stellen voor 2020. Willemien: “Een plan dat wél werkt. Een aanpak waarmee gezondheidsrisico’s en overlast worden beperkt en waarin vooral ook preventieve maatregelen worden opgenomen.”

Daarbij kan gebruik gemaakt worden van het loket dat de Rijksoverheid gaat openen voor gemeenten en provincies. En tevens zal de universiteit van Wageningen meer onderzoek doen naar bestrijdingsmethoden. De VVD verwacht dat het met deze kennis mogelijk is om samen een goed plan op te stellen.